BEOGRADU POTREBNO 7.006 TAKSI VOZILA: Gotova studija Saobraćajnog fakulteta o sistemu prevoza

S. B. MILOŠEVIĆ

04. 01. 2021. u 11:36

BEOGRADU je potrebno 7.006 taksi vozila, koja rade osam sati u toku dana po principu jedan automobil jedan vozač, a predviđeno je i osnivanje Odeljenja za monitoring i kontrolu rada taksi sistema.

БЕОГРАДУ ПОТРЕБНО 7.006 ТАКСИ ВОЗИЛА: Готова студија Саобраћајног факултета о систему превоза

Foto N. Skenderija

Ovo je samo deo preporuka koju sadrži studija "Planiranje i projektovanje sistema taksi prevoza putnika u Beogradu za period 2020 - 2024" koju je za Grad Beograd, kao naručioca, uradio Saobraćajni fakultet.

Kao vlasnik tržišta taksi usluga, gradska uprava donela je odluku da se kroz sveobuhvatnu analizu taksi sistema, projektuju i stvore uslovi za dugoročna i kvalitetna rešenja za njegovo unapređenje, vodeći računa o održivosti postojećih taksi prevoznika.

Osnovni ciljevi studije su stvaranje naučno-stručne osnove za reinženjering strukture, funkcionisanja i upravljanja taksi sistemom, u skladu sa definisanom transportnom politikom Grada i potrebama korisnika, kao i stvaranje uslova da taksi sistem postane efikasan i održiv.

Kao ključni problemi identifikovani su: nedovoljno definisani regulatorni okviri, odsustvo kontrole na strateškom nivou upravljanja, nedovoljno vozila na radu i njihova neusaglašenost sa potrebama korisnika što prouzrokuje značajan broj nerealizovanih zahteva, visoka prosečna starost voznog parka (oko 13 godina), nizak stepen digitalizacije sistema, postojanje neregularnih taksi vozila i vozača i drugih oblika konkurencije.

Analiza je pokazala da kod vozača postoje velika odstupanja u dužini radnog vremena. Ima onih koji dnevno rade samo dva do tri sata, dok su neki za volanom više od 12 časova. Prosečan broj vožnji je 9,61 vožnja po vozilu dnevno, srednja dužina vožnje je 5,73 kilometra, a prosečno trajanje 14,27 minuta. Vreme koje protekne od trenutka kad korisnik pozove operatora do momenta kada stigne na željenu adresu je oko 19,86 minuta. Procenjeni broj prevezenih putnika taksijem je 86.000 na dan, odnosno 31 milion godišnje. Tri četvrtine zahteva se realizuje pozivom (telefonom/aplikacija), a četvrtina na stajalištu ili zaustavljanjem na ulici. Dnevno se gotovo 30 odsto ispostavljenih zahteva ne opsluži.

Utvrđeno je da je za minimum održivosti potrebno najmanje 11 prosečnih vožnji dnevno, koji trenutno realizuje oko 40 odsto vozača. Prevoznici bi bili u potpunosti održivi, i sa vozilima čija je nabavna vrednost do 20.000 evra, ukoliko bi ostvarili 14 ili više vožnji dnevno. Drugim rečima, potrebno je povećati efikasnost taksi prevoznika, što bi, uz dogovorene subvencije države u pogledu obnove voznog parka, doprinelo da sistem bude kvalitetniji i konkurentniji.

Grad trenutno ne raspolaže podacima o broju vozila i vozača na radu u realnom vremenu, o iskorišćenosti vozila. Ključna aktivnost je razvoj i implementacija savremenog sistema za monitoring i kontrolu u realnom vremenu. Tako bi se obezbedilo upravljanje dozvolama, pregled svih aktivnih i neaktivnih vozila na mapi, analiza makro i mikro podataka o radu vozača i vozila i obezbedili uslovi za analizu baza podataka ispostavljenih i opsluženih zahteva. Taksi prevoznici koji već imaju aplikacije za kontrolu, neće morati da razvijaju nove, pošto će softver omogućiti integrisanje već postojećih u jedinstven sistem.

Studijom je zato projektovan i razvoj Odeljenja za monitoring i kontrolu rada taksi sistema, definisane su nadležnosti Sekretarijata za javni prevoz i taksi prevoznika po nivoima upravljanja. Jedna od glavnih predloženih izmena u budućem načinu regulisanja odnosi se na vezivanje dozvola za jedno vozilo i jednog vozača. Očekivanja su da će 90 odsto korisnika na prvi poziv realizovati svoju vožnju, uz predložen broj vozila od 7.006, koji rade osam sati tokom dana.

Sugrađani će tako dobiti uslugu "po meri", veću pouzdanost. Grad će dugoročno unaprediti taksi sistem, uz postepen razvoj bez skokovitih promena. Najviše benefita imaće taksi preduzetnici. Dobiće održiv i prihvatljiv sistem, sa višim nivoom kvaliteta usluge sa istim resursima, ali i povećanje ekonomske i proizvodne efikasnosti.

ISTRAŽIVANjE SA 2.000 KORISNIKA

PROJEKAT je trajao 15 meseci,a realizovao ga je tim sa Katedre za drumski i gradski transport Saobraćajnog fakulteta. Sprovedena su opsežna istraživanja i to sa 2.068 korisnika, 415 vozača, 15 eksperata, obuhvaćeno je više od 60 odsto aktivnih taksi vozila u sistemu i obrađena baza podataka taksi operatora sa više od 15 miliona zahteva za vožnju.

IZ TRI UGLA

KORISNICI taksi biraju zbog prihvatljivog vremena putovanja, izbora trase i komfora. Na skali od jedan do pet daju ocenu 2,59. Malo više od polovine smatra da su cene visoke u odnosu na kvalitet usluge, ali gotovo isto toliko smatra da su odgovarajuće.

EKSPERTI su prepoznali da je potrebno unapređenje organizacije, upravljanja i kontrole rada, povećanje kvaliteta usluge.

TAKSISTIMA je osnovni problem u taksi prevozu veliki broj neregularnih taksista, loša organizacija na nivou sistema, loša organizacija unutar taksi udruženja, niska cena taksi usluge.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (3)

EKOLOGIJA JE ŽENSKOG RODA: Žene kao važni nosioci promena u zaštiti životne sredine