DA SE KLIZIŠTE NE PONAVLJA: Za sanaciju hidrotehničkog tunela u Mojdežu potrebne ozbiljne i stručne analize

V. VUJNOVIĆ

16. 11. 2020. u 08:20

HIDROTEHNIČKI tunel u Mojdežu se gradi kao svojevrsni "Skadar na Bojani", jer sve što je urađeno od pokretanja klizišta - u februaru 2004. - nije izdržalo proveru, iako je za sanaciju potrošeno više od dva miliona evra.

ДА СЕ КЛИЗИШТЕ НЕ ПОНАВЉА: За санацију хидротехничког тунела у Мојдежу потребне озбиљне и стручне анализе

Foto V. Vujnović

Štaviše, posle šestog obrušavanja zemlje i kamenja, čim su ove godine pale prve obilnije kiše, pod vodom je bilo 45 metara tunela. Podsetimo, u 2017. je, u istoj situaciji, Potkop bio ispunjen vodom do 28 metara...

Foto V. Vujnović

Da bi radovi bili nastavljeni, tamo gde su radnici podgoričke firme "Bi kod" tokom 2014, a potom i ove godine stali, neophodno je obaviti detaljno naučno-geološko istraživanje. Samo to može dati odgovor na pitanje kako preusmeriti vodu i sprečiti nova klizišta, a iz Uprave javnih radova poručuju da na osnovu toga i glavni projekat treba pripremiti za drugu fazu sanacije.

Spajanje vodotoka - realnost

POSLE ovogodišnjih, prvih jesenjih kiša, od dva potoka koja su na sličnoj koti u Ratiševini, Presjeke više nije bilo. Vode u izvorištu Trtor je bilo, a mnogo veća količina je izbijala kroz Potkop, što ukazuje na to da je došlo do spajanja svih tih vodotoka i Lovca i Presjeka.

- Sa mesta gde se zemlja već šest puta obrušavala, izneto je više od 2.000 kubika materijala - tvrdi Velaš.

Još je, čini se, značajnije to što projekat treba da bude uvršten u kapitalne investicije koje se finansiraju na osnovu Zakona o budžetu Crne Gore za 2021. Ukoliko ovaj niz preduslova bude ispunjen, pomenuta Uprava će započeti realizaciju druge faze.

Milorad Velaš, Foto V. Vujnović

- Neuspešnih pokušaja je bilo i previše. Kompanija "Vrdnik" je gradila paralelni Potkop sa najstarijim Potkopom iz 1974. i nije jasno zašto je došlo do takvih grešaka, kada u projektnom zadatku jasno piše da bi oba trebalo da se spoje u istoj koti. Zato što su promašili za čak 380 centimetara, kompanija "Bi kod" je morala da ispravlja greške i posao je u prvoj fazi odradila odlično, pa su se preko te, konačno zajedničke kote sve vode drenirale napolje - objašnjava Milorad Velaš iz Mojdeža.

Od 2018. i delom ove godine je prokopavano po trasi starog Potkopa, a kada se došlo do pozicije takozvanih dvostrukih vodnih vrata napravljena je nova greška i, kad je pala kiša, ponovo je usledilo obrušavanje. Zbog toga što se isti problem iznova ponavljao, radovi su obustavljeni.

 

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

UEFA GLEDA I NE VERUJE: Evo šta će Belorusija da uradi zbog EURO 2024