JEDNOSTAVNOST JE BILA NJEGOVO OSEĆANJE SVETA: U osamdesetoj godini preminuo veliki srpski slikar i profesor Ratko Lalić (1944-2023)

V.STRUGAR

11. 08. 2023. u 12:05

SVAKI dan vodim razgovore pred štafelajem, u malom dvorištu pred mojim ateljeom na Starom sajmištu, u Orašcu, gde imam dvorište i baštu, u sećanjima i fotografijama iz mog zavičaja pored reke Bosne, dok hodam Beogradom... Moje slikarstvo je duga biografska vizuelna konstatacija prirode. Nastala iz neke moje sklonjenosti, van realnosti. Čovek od detinjstva nosi neke slike, živi sa njima, iz njih crpi i emituje stvaralačku energiju. Volim jednostavnost. To je moje osećanje sveta, moja likovna estetika.

ЈЕДНОСТАВНОСТ ЈЕ БИЛА ЊЕГОВО ОСЕЋАЊЕ СВЕТА:  У осамдесетој години преминуо велики српски сликар и професор Ратко Лалић (1944-2023)

foto ULUS

Ovako je u jednom od razgovora, za "Večernje novosti", govorio veliki srpski slikar Ratko Lalić, koji je juče preminuo u osamdesetoj godini. Umetnik, za koga je Dragan Jovanović Danilov u monografiji "Ratko Lalić - slikar neprekinutog kontinuiteta" napisao da vizuelno bogati i produbljuje svoj opsesivni svet, opstajući na našem likovnom horizontu kao svojevrsni estetički i etički korektiv, rođen je 6. februara 1944. godine u Dolipolju, kod Visokog. Srednju školu primenjenih umetnosti u Sarajevu upisao je 1959. godine, Akademiju likovnih umetnosti u Beogradu i postdiplomske studije završio je 1975. godine, u klasi profesora Stojana Ćelića.

Iste godine počeo je da radi kao asistent na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu, a 1989. postao je redovni profesor na Katedri za crtanje i slikanje. Početkom ratnih dešavanja na prostorima tadašnje Jugoslavije 1992. godine preselio se sa porodicom u Beograd i iste godine počeo da radi na Fakultetu likovnih umjetnosti na Cetinju. Od 1994. do 2012. godine radio je na FPU u Beogradu. Zajedno sa kolegama osnovao je i Katedru za crtanje i slikanje na Akademiji umjetnosti Univerziteta u Banjaluci.

- Ratko Lalić je slikar produženog romantizma koji nastoji da iznova romantizuje svet i koji nas vraća iskonskoj energiji bitka, onoj rudimentarnoj lepoti blagoslovene praprirode. On posvećeno obrađuje vlastiti vrt, osluškujući svetlosti i senke skrivene duboko u sebi - napisao je još Danilov.

Umetnik koji je od početka stvaralaštva sve svoje motive usmerio na prostor intimnog kruga i sećanje "iznutra, samim sobom", pre dvadesetak godina pronašao je mir u Orašcu i inspiraciju u neposrednom dodiru sa prirodom.

- Kupio sam imanje i postao baštovan. I tako posmatram prirodne cikluse izbliza, čekajući zrenje, kao što je Mone gledao i slikao katedralu u razna doba dana i godišnja doba. Slikam, govorio je Lubarda, kao zemljoradnik: pripremim njivu, uzorem i pognojim, posejem i čekam plodove. I moja slika nastaje u tom kontekstu. Reč "seljak" treba izgovarati sa poštovanjem a ne sa cinizmom, kako se ovde dešava. Kod nas se, kad se kaže seljak, misli na primitivca, zaostalog čoveka, glupaka. Zato smo dovde i došli. A seljak je mudar i lukav čovek - rekao je Lalić pre petnaestak godina u pero našem novinaru i dodao: - Huan Miro je govorio da snaga dolazi kroz noge. Taj kontakt sa zemljom je važna korespodencija sa životom. Kad je Miro iz Španije stigao u Francusku u koferu je doneo trave - doneo je miris, dodir.

Slika "Na površini velike njive"

Lalić, koji je po sopstvenom priznanju verovao da ako je umetnik kreativan uvek je i nov, izlagao je na 73 samostalne i na više od 250 kolektivnih izložbi u Beogradu, Ljubljani, Skoplju, Sarajevu, Nikšiću, Somboru, Zagrebu, Mostaru, Zrenjaninu, Dubrovniku, Budvi, Banjaluci, Novom Sadu, Mariboru, Užicu, Nišu, kao i u Poljskoj, Australiji, na Novom Zelandu, Filipinima, u Italiji, Švedskoj, Francuskoj, Egiptu, Indiji, Rumuniji, Bugarskoj, Nemačkoj i Meksiku.

Njegova dela čuvaju se u mnogim državnim institucijama, javnim i privatnim kolekcijama. Lalićevi radovi su objavljivani u mnogim enciklopedijama, leksikonima i knjigama u zemlji i inostranstvu.

- Polako ali neumitno nestaje likovni Beograd oriđinala i značajnih stvaralaca. Bez njih je likovna scena ne samo osiromašila već i ogrubela. Ima nadarenih mladih ali oni uglavnom nisu ličnosti i umetnici od formata. Jedan od tih poslednjih velikih slikara i profesora bio je Ratko Lalić, od onih koji su znali vrednost slike i reči. Koliko se razumeo u čistu likovnost dobro svedoči i njegova monografija, koju je godinama sam oblikovao, jedna od naših najlepših. Mada je stasao u onoj herojskoj generaciji oko 1968. godine na beogradskoj Likovnoj akademiji, u kojoj se znalo za ljudsku figuru na sjajan način, Lalić je stvorio potpuno samostalan likovni svet, bez čoveka, ali ne i apstraktan, u kome priroda govori umesto ljudi - kaže Dejan Đorić, likovni kritičar "Večernjih novosti".

Lalić će biti sahranjen danas na Lešću, u 14 sati, a opelo će početi u 13.30.

BROJNA PRIZNANjA

NAŠ umetnik dobitnik je velikog broja priznanja, a neka od njih su Velika nagrada "Beta i Rista Vukanović" FLU, Oktobarska nagrada grada Beograda za studentske, umetničke i naučne radove, Šestoaprilska nagrada grada Sarajeva za doprinos slikarstvu i godišnja nagrada Društva likovnih umetnika Visokog. Pored pomenutih, dobitnik je i Nagrade za slikarstvo na Oktobarskom salonu u Beogradu 1975. godine, Otkupne nagrade Muzeja grada Sarajeva na izložbi Collegium aristicum 1981. godine, Nagrade za slikarstvo u Skoplju na Osmoj izložbi SULUJ-a, Otkupne nagrade Umjetničke galerije u Banjaluci.

Otkupnu nagradu za crtež dobio je 1989. godine na izložbi "Jugoslovenski crtež" u Zagrebu. Univerzitet umetnosti u Beogradu mu je dodelio Veliku plaketu i povelju Univerziteta umetnosti, za izuzetne zasluge i doprinos razvoju Fakulteta primenjenih umetnosti i Univerziteta umetnosti.

PRED PRIRODOM PADAO NA KOLENA

TANANA nit koja Lalića povezuje sa drvećem, strnjikom, kukuruzima, badnjacima, nije promakla ni čuvenom filmskom reditelju Živojinu Pavloviću: "Platna Ratka Lalića kao da ne oblikuje ljudska, no duh same prirode. I po toj osobini ovo slikarstvo se nalazi u carstvu amorfije. Jer, u njemu je sve prolazno - struk trave, grana, zalelujali list, senka stabla polegla po grudvi zemlje, bleda svetlost kojom je obasjano ogoljeno kamenje..."

Ovim povodom, sam slikar je objasnio:

- U urbanoj sredini živim, saosećam s njom. Asfalt, stubište, automobili, ljudske tvorevine za mene nisu inspirativne. Ni prema pop-artu nisam gajio veliko poštovanje. Čak su i moji aktovi bili konfiguracija nekog pejzaža... Živojin Pavlović je napisao i da sam erotoman koji pred prirodom pada na kolena, obljubi je kao muškarac ženu...

ZEMLjA ČIJI MIRIS PREPOZNAJEM

Umro je Ratko Lalić, veliki slikar koji je uspio da nam na svojim platnima prinese miris pejsaža izgubljenog zavičaja. Nije bilo slikara koji je gotovo religiozno izdvajao prirodne fragmente sa obala rijeke Bosne i brižljivo islikavao svaku orošenu travku, a plastove sijena pretvarao u realistične prizore naše prolaznosti.

U njegovom ateljeu, nedaleko od Visokog, u Dolipolju, uz rijeku Bosnu i preko puta Kule Banjer, gdje je bila naša kuća - sravnjena sa zemljom u ratu, drugovali smo pijući njegovu šljivovicu omamljeni terpentinom i slikama plastova sijena, korova, smrznute zemlje, a nakon toga odlazili u visočki "Partizan", birtiju gdje se točilo češko pivo.

Svaka travka na uljanim platnima velikog slikara nosila je svježinu vegetacije koja je vijugala uz riječni tok. Malo je šta na toj obali Ratku promaklo, a sve što je izdvojio iz toka Bosne, pretvarao je u snažan doživljaj.

Kasnije, kada sam iselio iz visočkog kraja, pa mijenjao mjesta boravka živeći u Americi i Francuskoj, uvijek je na zidu stanova i kuća gdje je boravila moja porodica bila okačena jedna ili dvije Ratkove slike.

Na kraju putešestvija, na Mećavniku, otvorili smo galeriju u kojoj i sada stoje brojne Ratkove slike. Osjećanja koja su budila platna bila su duboka i bolna i svaki put, dok je trajao pečalbarski život, kada bih bacio pogled na njegove slike, kao da su neke nevidljive šake bacile pred mene zemlju čiji sam miris prepoznao, i svaka kap rose sa trave padala je na moje lice i klizila niz kožu, kao što suza traži kraticu da iščezne.

Poslije Ratkove smrti, jasno mi je da nije slučajno prva kuća koja je nastala na Mećavniku ponijela ime Ratka Lalića. U toj dinarskoj kući raspoređene su Ratkove slike koje uvijek stvaraju snažna osjećanja, baš kao i ona iz vremena pečalbe koja mogu biti probuđena samo pejsažima izgubljenog zavičaja.

Sada kada se Ratko preselio da slika nebeske pejsaže, ipak će zauvijek ostati tu, negdje oko nas i svojih slika.

Emir Kusturica

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (3)

ŠEŠELJ NIJE ZNAO O ČEMU SE RADI: Kruna u programu uživo ustala i došla do lidera radikala (VIDEO)