"DOKTOR" I ZA HIMALAJE: Lekar iz Kragujevca nedavno osvojio Anapurnu, jedan od najviših vrhova (FOTO)

D. Matović

26. 04. 2023. u 17:32

ZALjUBLjENIK u prirodu i osvajanje planinskih vrhova, doktor Dragan Čeliković (66), iz Kragujevca, savladao je još jedan veliki izazov.

ДОКТОР И ЗА ХИМАЛАЈЕ: Лекар из Крагујевца недавно освојио Анапурну, један од највиших врхова (ФОТО)

Privatna arhiva

Ovog puta popeo se na Anapurnu, 10. najviši vrh na svetu koji se nalazi na Himalajima a smatra se najopasnijim zbog čestih lavina u kojima je stradao veliki broj planinara.

Priča nam Čeliković, s kojim smo razgovarali dok je posle povratka sa uspona boravio u nepalskoj prestonici Katmandu, kako je Anapurnu osvojio iz drugog pokušaja. Prvi put, 2019, morao je da odustane zato što su mu se iskvasile rukavice i verovatno bi mu promrzli prsti da je nastavio dalje.

- Ovog puta sam bio pripremljen i za takav izazov - kaže Čeliković, koji se u maju 2010, kao član jedne međunarodne ekspedicije popeo na 8.848 metara i osvojio Mont Everest, najviši vrh sveta. - Pošli smo iz kampa 10. aprila, ali smo zbog dubokog snega i leda uspeli da stignemo na vrh tek za šest dana. Uspon uz ledeni zid visok 15 metara morali smo da savladamo mišićima. Rizične situacije uspeli smo da prevaziđemo zahvaljujući veštinama vodiča, a nepokolebljiva odlučnost našeg tima odvela nas je do vrha. U ekspediciji nas je bilo 22 iz raznih delova sveta. Većinu članova sam poznavao odranije. Planinari koji osvajaju najveće vrhove su mala svetska familija. Malo ljudi se odlučuje da se bavi ovim sportom.

Doktor Čeliković je planinar postao pre 43 godine. U početku je osvajao vrhove širom bivše Jugoslavije, a potom je nastavio to da radi po svetu.

- Kao lekar, gastroenterolog stalno sam okružen pacijentima i ljudskom patnjom. Boravak u prirodi za mene je potreba. U njoj svi ljudski problemi nekako postaju manji, ona nas uči mudrosti, pokazuje pravu lepotu i kao da nam daruje svoju snagu. I dalje radim kako bih imao novca da dođem na Himalaje ili odem ko zna gde - kaže Čeliković.

Osvojio je on najviše vrhove na svetu. Stigao je na Kilimandžaro, Island Peak (Imja Tse), Manaslu, Kančendžungu (treći po visini na svetu), Makaluu...

ĆUTAO SAM GDE IDEM

- PRVI put kad sam krenuo na Anapurnu nikome nisam rekao gde idem - priča Čeliković. - To je opasan vrh, zašto bi ljudi strepeli. Lavine sa tri strane. Statistika je užasna. U lavini 2014. stradalo je 52 ljudi. Smrtnost od 37 odsto bi bila upola manja da nije bilo te nesreće. Hrabrio sam sebe da su se mnogi moji drugovi popeli i da šerpasi nose opremu tuda. Govorio sam sebi da je svaki vrh opasan i da svaka planina ima svoje mrtve. Ulivao sam sebi snagu, usmeravao misli na lepe stvari. Radovao se poseti Katmanduu, nepalskoj hrani, putovanju...

- Anapurna me je podsetila na Kančendžungu - ističe spretni planinar. - Taj vrh sam osvojio pre 12 godina. Posle tog uspona sam dobio upalu pluća, jer smo zbog lošeg vremena proveli nekoliko noći na nadmorskoj visini iznad 7.000 metara i temperaturama i do minus 40 stepeni. Često govorim da bih tada umro da mi nije pomogao poznati nepalski planinar i spasilac Mingma Šerpa. Na tom putovanju mnogo sam naučio. Iste greške ne pravim. Na Anapurnu sam se popeo školski, iako sam bio najstariji u ekipi.

Doktoru Čelikoviću je žao što u izazovnim ekspedicijama poslednjih desetak godina nema planinara iz Srbije, niti iz okolnih zemalja.

- Malo ljudi se odlučuje za planinarenje - kaže nam. - Svi hoće da se bave brzim sportovima, a osvajanje planinskih vrhova zahteva strpljenje i istrajnost.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima