SEDE VLASI SVE ĆEŠĆE ZA VOLANOM: Privatni prevoznici zbog nedostatka radne snage prinuđeni da angažuju i starije od 65

Suzana B. Milošević

08. 10. 2020. u 10:15

UMESTO da uživaju u penziji, sve više je vozača koji i u sedmoj deceniji sede za volanom autobusa u javnom gradskom prevozu! Koliko je takvih, tačnih podataka za celu Srbiju nema.

СЕДЕ ВЛАСИ СВЕ ЋЕШЋЕ ЗА ВОЛАНОМ: Приватни превозници због недостатка радне снаге принуђени да ангажују и старије од 65

Foto Depositphotos

U prestonici, od 4.946 zaposlenih u javnom gradskom prevozu, njih 102 vozi autobuse privatnih prevoznika iako su odavno pregazili 65. Dok stručnjaci tvrde da slabe reflekse dopunjavaju iskustvom, sindikati upozoravaju da bi lekarske provere trebalo da budu rigoroznije.

Incident koji se dogodio početkom septembra, kada je vozač star 71 godinu zbog pogrešnog skretanja vozio u kontra smeru Radničkom ulicom dok su mu vozila dolazila u susret, zabrinuo je Beograđane. Putnici s pravom postavljaju pitanje jesu li bezbedni u autobusima koje voze osobe u osmoj deceniji, sa usporenim refleksima, u dvomilionskom gradu, u smeni od osam sati. Ipak, propisi su jasni. Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja, ne postoje ograničenja, pa uz dozvolu D kategorije i važeće lekarsko uverenje vozač u javnom prevozu može da ima i 90 godina.

Foto Depositphotos

Zaposleni u drumskom saobraćaju u proseku imaju 55 godina, a po ugovoru o delu angažuju se i osobe u osmoj deceniji. Razlog za takvu situaciju je masovan odlazak profesionalnih vozača u evropske zemlje, gde su plate nekoliko puta veće nego u Srbiji.

Zbog rigoroznih pravila kojih se godinama pridržavaju u GSP "Beograd" i SP "Lasta" na spisku zaposlenih nema vremešnih vozača. Svi penzioneri na teritoriji Beograda zaposleni su kod privatnika. Javna je tajna da je "Strela Ub", koja drži linije ka Obrenovcu, stala tokom perioda vanrednog stanja, jer zbog krštenice nije imao ko da vozi autobuse.

Blokirao tramvaje

ZBOG greške vozača iz Obrenovca Jovana K. (81) u ponedeljak su stajali prestonički tramvaji. Saobraćaj je bio obustavljen na dva sata zato što je ovaj vremešni vozač pogrešno skrenuo i našao se na tramvajskim šinama nasred Mosta na Adi. Vozio je šinama oko kilometar, kada su točkovi automobila upali u spojnice. Tek kada je pauk odneo vozilo, saobraćaj je bio normalizovan.

Šoferi, koji zbog godina u penziju odu iz GSP, uhlebljenje odmah nalaze kod privatnika. Ulice poznaju, kao i sistem rada, pa ukoliko imaju važeću dozvolu i lekarsko uverenje o zdravstvenoj sposobnosti, bez problema sedaju za volan privatnih autobusa.

- Niko nema evidenciju o broju onih koji imaju više od 65 godina i koji su svakodnevno na ulicama - kaže za "Novosti" Nebojša Mirović iz Samostalnog sindikata, predsednik Republičkog odbora za saobraćaj i veze. - Penzioneri rade kod privatnika, a oni ih često plaćaju kešom, po dogovoru. Tako su van sistema, rade koliko hoće, a kada im ne odgovara kod jednog poslodavca brzo prelaze kod drugog. Tokom vanrednog stanja, kad je starijima od 65 bilo zabranjeno da izlaze na ulicu, nastao je haos u prevozu. Autobuse nije imao ko da vozi. Starijih vozača nema samo u "Lasti", GSP "Beograd", "Niš ekspresu", i u "Arivi" u međumesnom saobraćaju, dok ih u gradskom i te kako zapošljavaju.

KORONA VRAĆA VOZAČE U ZEMLjU

PO procenama od prošle godine, Srbiji nedostaje oko 5.000 profesionalnih vozača. Nedostatak vozača prouzrokovao je ukidanje mnogih autobuskih linija, uz proređene polaske autobusa. Epidemija virusa korona promenila je stvari. Mnogo je šofera u inostranstvu dobilo otkaz, pa su se sada vratili u zemlju i traže posao. Tako SP "Lasta" trenutno ima 100 zahteva za prijem u radni odnos. Na listi NSZ u septembru ove godine su dva nezaposlena vozača autobusa u međunarodnom saobraćaju, dva vozača tramvaja i trolejbusa i 43 vozača autobusa.

Mirović navodi da je problem najpre uočen u Vojvodini, kada je pre koju godinu iz JGSP "Novi Sad" u danu otišlo 70 vozača, a zatim u Beogradu. Sada penzioneri voze po celoj Srbiji, već godinama. Bezbednost putnika, ali i drugih učesnika u saobraćaju ovim je ugrožena.

- Tačno je da slabije reflekse nadomešćuju iskustvom i da zato voze sporije, ali samo do određene minutaže - ističe naš sagovornik. - Na duže relacije, u gradskom saobraćaju voze i duže od osam sati, popušta im koncentracija, hvata ih umor. I mlađi vozači posle šest sati imaju taj problem, a kamoli stariji! Za volanom su i oni sa zdravstvenim problemima.

Foto P. Mitić

Dešava se, tvrdi Mirović, da neko drugi da krv na analizu umesto vozača koji treba da ide na pregled, jer se ne traži lična karta na uvid. Država bi, po njemu, trebalo više da povede računa, da zabrani mogućnost da se u svakom domu zdravlja uzimaju lekarska uverenja za D kategoriju. Već da potvrde za D i E kategoriju daju samo tri, četiri ustanove u zemlji, ali i da ti pregledi budu pooštreni.

PRED PENZIJOM 363 ŠOFERA

PREMA podacima Sekretarijata za javni prevoz Beograda, za volanom trolejbusa, tramvaja i autobusa je 363 vozača koji imaju od 61 do 65 godina. Šofera čija je krštenica stara od 51 do 60 godina ima 1.269. Čak 1.644 vozača, koji svakodnevno prevoze Beograđane, u starosnoj je grupi od 41 do 50 godina.

Vozilima javnog prevoza upravlja 1.330 vozača starosti od 31 do 40 godina. Očekivano, samo 238 šofera u sistemu javnog prevoza ima manje od 30 godina.

Prema postojećem Zakonu o bezbednosti saobraćaja, osobama starijim od 65 godina, dozvola se izdaje na pet godina, prema nalazu i mišljenju datom u uverenju o zdravstvenoj sposobnosti. Oni koji su za volanom autobusa, moraju se podvrgnuti zdravstvenom pregledu radi utvrđivanja psihofizičke sposobnosti u roku koji ne može biti duži od tri godine.

Profesor Milan Vujanić sa katedre za bezbednoost Saobraćajnog fakulteta u Beogradu navodi da je kod starijih vozača najveća opasnost usporenost refleksa odnosno spora vožnja na određenim deonicama. Objašnjava da oni imaju dugo i životno iskustvo u saobraćaju, svesni su svojih mogućnosti, opasnosti i pre svega odgovornosti za volanom.

- Ipak, ako se neko sa 70 godina nađe za volanom, a nije sposoban da vozi autobus i kocka se sa životom 50 ljudi, za to najviše krivim lekare. Oni su ti koji procenjuju sposobnosti i dužni su da obaveste MUP ako smatraju da neko više ne bi trebalo da vozi. Problem nastaje i kada doktori ne napišu mišljenje, odnosno građanin nema otežavajuću okolnost za upravljanjem vozilom, a u međuvremenu se dođe do povrede ili oboljenja. Za one koji su u gradskom prevozu, lekarske kontrole bi trebalo da budu na šest meseci, kako bi bezbednost bila zagarantovana - ističe Vujanić.

 

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (4)

Nova dimenzija života u delu Beograda koji se budi iz sna