U JUMISOVIM I NESTLE SUPAMA JEDAN TANjIR MANjE Iz Udruženja potrošača tvrde: Na taj način prikrivaju veće cene

B. Caranović

12. 11. 2020. u 16:52

У ЈУМИСОВИМ И НЕСТЛЕ СУПАМА ЈЕДАН ТАЊИР МАЊЕ Из Удружења потрошача тврде: На тај начин прикривају веће цене

Foto: V.N.

STARE prepoznatljive mere namirnica - sto grama čokolade, pola kilograma testenine, 200 grama kiselog mleka ili jogurta, definitivno su otišle u zaborav. Postepeno, neprimetno, proizvodi su "smršali", a ambalaža je naizgled ostala ista.

Korpa u radnji postala je lakša, ali ne i račun na kasi. Kako iz Udruženja potrošača kažu, u pitanju je marketinški trik da cena ostane ista ili da se poveća, a da se troškovi proizvođača smanje.

Namirnice koje svakodnevno kupujemo polako su kalirale, pa su tako i u kesici supe za četiri tanjira, ostala samo tri. Nekada smo računali da od jedne možemo skuvati litar supe, ali to više ne važi. Sada treba dobro otvoriti oči i pretražiti rafove da bi se pronašla neka koja je za više od tri porcije.

Nekada su kesice "supe ce", "magi", ili "jumis", bilo da su pileće, juneće, ili krem, bile baš taman za četiri tanjira, a sada su uglavnom u ponudi razni ukusi i vrste, ali u manjoj količini. Tek poneka bude namenjena za četvoro.

Foto: V.N.

- U trgovinskim lancima su uglavnom supe za tri porcije, a mora baš da se zagleda da bi se videlo za koliko je osoba namenjena, jer je broj porcija ranije bio jasnije istaknut, a sada je to, kod "supa ce" samo mali tanjirić u uglu i sitno ispisana brojka - kaže naša čitateljka Sandra B. iz Kragujevca. - Nisu kalirale samo krem-supe, već i posna, paradajz, pileća, kao i one sa knedlama, prolećna, minestrone, kraljevska, dečija "njupa" i mnoge druge. Polako, ali sigurno su nam smanjili sve proizvode, pod raznim tržišnim parolama, ali ja u tome vidim samo način da se kupac obmane.

U kompaniji "Nestle" iz čije kuhinje izlaze "magi" i "ce supe", objašnjavaju da osim tržišta i natalitet diktira količinu u pakovanju!

- Naš asortiman se prilagođava potrebama potrošača i usklađen je sa trendovima na tržištu kao što su demografija, ukusi, preferencije i cenovna osetljivost - kaže Ana Diković iz "Nestle Adrijatika". - Prema podacima ovogodišnjeg istraživanja "Evromonitora", udeo domaćinstava u Srbiji koja imaju jednog ili dva člana za poslednjih deset godina se povećao. Trenutno 50 odsto ukupnog broja domaćinstava čine porodice sa jednim do dva člana.

Foto: V.N.

UDRUŽENjE POTROŠAČA: PRIKRIVAJU VEĆE CENE

APSOLUTNO je sigurno da se radi o prikrivanju povećanja cena, a sve drugo su priče za lakoverne - ovako smanjene porcije i količine proizvoda u istoj ambalaži tumači Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije.

- Roba zadržava istu vrstu pakovanja, a manjeg je sadržaja, kao da mi kupujemo ambalažu, a ne ono što je unutra. Ni demografski podaci, niti usklađivanje potrošačke korpe nemaju nikakve veze sa količinama, niti opravdavaju smanjeni sadržaj u kesici supe. U pitanju je prikrivanje prave namere - da su cene veće za 10 do 25 odsto. Poblem je što to podržavaju trgovci, a državni organi prećutkuju. Uz sve to, nije dovoljno jasno data informacija da su proizvodi lakši, a to je kršenje Zakona o zaštiti potrošača.

Kako u firmi "Nestle" kažu, nude izbor između 28 krem i bistrih supa, a na svim njihovim proizvodima jasno su istaknuti sastojci, nutritivne vrednosti i porcije. Kako bi potrošačima osigurali izbor, ističu da nude supe koje imaju četiri, ali i one sa tri porcije - krem-supe, a koje su primarno namenjene manjim porodicama.

Slično objašnjenje imaju i u "Jumisu", pa tvrde da se sa četiri tanjira prelazi na tri iz socioloških razloga, a ne iz ekonomskih.

- Broj članova porodice se smanjuje, sve je više tročlanih porodica, proizvodi evaluiraju i prilagođavaju se kupcima - kaže Marija Pavlović iz ove kompanije. - Kod nas je kvalitet apsolutno isti u supama za tri i za četiri tanjira, kada postoji isti proizvod u dve gramaže. Proporcionalno se smanjuje i količina dodate vode, pa sastav i količina svih sastojaka ostaje isti.

Sudeći po ovom rezonu, možda bi trebalo požuriti i kada je reč o nabavci ovih supa za troje, jer kako stvari stoje, po logici proizvođača, uskoro bi u istoj ambalaži mogao da se nađe materijal za dva tanjira. A potrošače ljuti i činjenica da kompanije same određuju koliko će kupac tanjira pojesti, jer očigledno nam ukidaju pravo na repetu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (6)

Njihovo pravo

12.11.2020. 19:47

... i da poskupe i da smanje sadržaj pakovanja, ali i obaveza da promene ambalažu: kesica da bude manja; ako je bila žuta, nova kesica da bude ljubičasta; naziv supe ispisan drugim fontom; krupnijim fontom naznačena nova, manja masa supe... apsolutno novi dizajn - sve novo, jer je i novi proizvod, a ne da varaju i dovode kupce u zabludu!

CIKA PERA

12.11.2020. 19:56

Misljenja sam da se ovo prekine zakonom: Supa 4 tanjira Sve tezine 50, 100, 200, 500 gr 1kg itd Cena da ne bude u parama 99.99din itd I jos dosta toga

sale

13.11.2020. 09:01

Posto drzava ocigledno ne zeli da resava ovakve obmane ostaje nam samo da prestanemo da kupujemo te proizvode i cao ja cim vidim da cokolada ima 80 grama ne kupujem je ni slucajno.

Tri Tacke

13.11.2020. 09:35

Bilo je to tako i u USA, pa je to zakonom zabtanjeno tamo, još 2008 za vreme krize. Kazne za obmanu potrošača su bile srakonske... Ali, šta ćemo sa blok tarifom koja postoji samo u Srbiji, a nemoguće je da domaćinstvo ptomeni dobavljača? To je jedan bezobrazluk u trajanju, ono baš, baš...

Zild

13.11.2020. 12:34

Tema je bila u sredistu brojnih skandala u EU pre nekoliko godina. Broj clanova porodicce varira naravno od kuce do kuce. Ni u cetvoroclanim porodicama ne planira se po tanjir za svaku osobu. Tako niko ne kuva. Sa druge strane udruzenje potrosaca nije u pravu. Proizvodjaci koriste mogucnot koju im je nefunkcionalan zakonodavac ostavio izmenama od pre nekoliko godina.