PANDEMIJA UNIŠTILA BIZNIS SA PUTOVANJIMA: Veliki broj turističkih agencija do kraja godine mogao bi da proglasi stečaj

J. Subin

27. 11. 2020. u 12:00

TURISTIČKA agencija "MM Gold" iz Čačka, koja je početkom novembra otišla u stečaj, očito neće biti i jedina. Do kraja godine, a naročito početkom sledeće, očekuje se da će mnoge male agencije i subagenti staviti ključ u bravu. Čak su i minimalni troškovi održavanja poslovanja, za njih postali nemoguća misija.

ПАНДЕМИЈА УНИШТИЛА БИЗНИС СА ПУТОВАЊИМА: Велики број туристичких агенција до краја године могао би да прогласи стечај

Većina agencija pred zatvaranjem / Foto Tanjug

Ipak, to ne znači i nužno da će putnici ostati bez svog novca, jer se očekuje da uplaćena putovanja budu bar delimično naplaćena od osiguranja. To, međutim, može da bude tek za nekoliko meseci.

Kako nam je ispričao Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije, vlasnica agencije u Čačku više nije mogla da izdrži tešku situaciju u kojoj su se mnogi turističkih radnici našli i podnela je papire za stečaj. Ona je vratila sve što je mogla i ostalo je nekih 20.000 evra da se namiri za uplaćene aranžmane.

- Ukoliko ova situacija potraje još jedno pola godine, biće ovakvih slučajeva mnogo - ističe Seničić. - Niko tu ne treba da se ljuti. Teško je finansirati firme bez prometa. Nema ni para, a ni putovanja. Država treba da vidi da li želi i može da pomogne ili će da ih pusti niz vodu. U slučaju agencije iz Čačka, stečajni upravnik će verovatno pokušati prvo da naplati iz Grčke za aražmane, za koje su pare date, a nisu odrađeni. Tek ukoliko to ne uspe, verovatno će se aktivirati polisa osiguranja. To je dug proces i ništa ne može da se završi u kratkom roku. Putnici ne bi trebalo da gube strpljenje. Procedura je takva. Šteta u ovom slučaju nije velika, pa će 99 odsto njih dobiti novac nazad.

Prema rečima Seničića, pitanje je šta sa parama koje su inostranstvu, a firma propadne. Niko to valjda neće oprostiti i ostaviti.

- Ko god je pametan neće ostaviti Grcima te pare, pa da oni zarade, a da nisu pružili uslugu - smatra Seničić. - Treba biti strpljiv. Jer ukoliko bude bilo nekih putovanja posle marta, aprila, mnoge agencije bi mogle i da se oporave. Ali, treba izdržati do tad, bez para. Manjim agencijama je mesečno potrebno oko 2.000 evra, da plate lokal, dažbine i plate. Za velike agencije su to izdaci od oko 10.000 do 12.000. Veće agencije možda i imaju neki kapital i da ulože, ali je i tu pitanje do kad to treba raditi.

BEZ DOGOVORA

TURISITIČKE agencije nisu uspele da dogovore poslovanje sa drugim osiguravajućim kućama, osim sa tri koje su još na početku pristale da rade sa njima. Ipak, ponude su bile samo za odabrane agencije, pa je do sada sklopljeno, kako nam je rekao Seničić, oko 30 do 40 ugovora.

- Ostale turističke agencije u Srbiji neće imati licencu za rad, jer nemaju mogućnost da dobiju polisu osiguranja, a bankarske garancije su preskupe - istakao je Seničić. - Tek pokoja agencija, koja nije bila na spisku osiguravajućih kuća uzeće bankarsku garanciju, ali to je mali broj.

Srbija je do početka marta imala registrovanih oko 500 organizatora putovanja. Isto toliko je bilo i subagenata.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Nova dimenzija života u delu Beograda koji se budi iz sna