APLAUZ ZA BOMBARDOVANJE TELEVIZIJE: Kampanja dezinformisanja bila je prethodnica najveće vojne koalicije u istoriji 1999. godine

Boris Subašić

16. 08. 2020. u 10:00

NAJBOLjA propaganda je ona čiji je autor nevidljiv, a uspeva da ljude navede da misle i rade po njegovom planu i da pri tome budu uvereni da slušaju sopstveni razum i volju.

АПЛАУЗ ЗА БОМБАРДОВАЊЕ ТЕЛЕВИЗИЈЕ: Кампања дезинформисања била је претходница највеће војне коалиције у историји 1999. године

Vilijam Voker / Arhiva

Ona se ne bavi činjenicama, već njihovom interpretacijom, a proizvod je dezinformacija koja treba da zavede što veću ciljnu grupu.

Profesionalcima u ovom poslu je svejedno da li na taj način prodaju pastu za zube, ubeđuju glasačko telo ili vode kampanju satanizacije jednog naroda. "Ništa lično. To je samo posao", kao što kažu plaćene ubice u krimićima.

Pravi motiv uvek zna samo naručilac posla, koji postaje vidljiv tek na kraju priče.

Kao u slučaju dugogodišnje medijsku vatrene pripreme zapadnog javnog mnjenja za agresiju na Srbiju 1999. godine, prvi rat NATO u Evropi u kome je prvi put posle Drugog svetskog rata borbeno angažovana nemačka vojska.

Globalna kampanja dezinformisanja bila je prethodnica najveće vojne koalicije u istoriji koja je bila groteskno predimenzionirana u odnosu na realno potrebnu silu da se 1999. napadne jedna mala sankcijama iscrpljena država. Jednako je bila prenaduvana propagandna mašinerija za opravdavanje rata protiv Srba.

- Savremena vojna operacija ne može se ni zamisliti bez "informativnog" pokrića... Donedavno u borbu se nije išlo, a da se prethodno sebi ne obezbede obaveštenja; danas treba najpre obavestiti javno mnjenje o razlozima i rezultatima borbe... Čim su shvatili da se u savremenom svetu sve pretvara u informaciju, posebno Amerikanci su razradili i postavili teoriju o informativnom ratu... "Tehnologija omogućava svakog dana novu primenu i američko društvo se tome prilagođava, utoliko brže što je širenje informacije postalo oruđe ekonomske i političke vlasti. Iz te revolucije se, zapravo, rodila koncepcija o "Dominaciji informacije", "prema kojoj je mogućno zagospodariti svojom okolinom gospodarenjem nad informacijom" - zabeležio je Vladimir Volkov, jedan od najvećih poznavalaca upotrebe informacija u ratnoj propagandi.

On navodi da su Alvin i Hajdi Tofer, stručnjaci za informativni rat prvi skovali pojam "spin doktora" stručnjaka koji istinite informacije izobličava i predstavlja tako da dobiju željeni efekat u javnosti.

- Oni su pronašli šest sredstava da se "lažima duhovi zavedu", iskvare: optužiti suprotnu stranu za zločine i krvoločnost, hiperbolički naduvati uloge u igri, izvesti satanizaciju ili dehumanizaciju protivnika, izvesti polarizaciju: "oni koji nisu sa nama protiv su nas", prizivati uvođenje božanskih kazni, sankcija: "Neka Bog čuva Ameriku!", voditi metapropagandu, tj. diskreditovati protivničku propagandu, baciti sumnju na sve što dolazi sa protivničke strane; "srpska dezinformacija", "Sadam Husein je zaveo totalnu kontrolu nad štampom, dakle, sve što ona javlja je lažno". I, sve te tehnike su korišćene kompletno u operaciji "Bosna"... čak je u igri bilo i uvođenje božanskih sankcija, božje kazne: islam je svakako na bosanski sukob gledao kao na sveti rat; prelati rimokatoličke crkve su govorili o "pravednom ratu", a predsednik Širak je, sistematski ponavljajući formulu "bez vere nema ni zakona" povodom Srba, imao svakako za cilj da ih predstavi kao apsolutne prokletnike i otpadnike - navodi Volkov.

Kreatori javnog mnjenja na Zapadu kao da su se takmičili sa svojim političarima u ruženju i izmišljotinama o srpskom narodu.

- Sticao se utisak da su se utrkivali ko će Srbe više naružiti i ko će pre lansirati novu laž o njima - ili su jedni druge u tome, direktno ili indirektno, čak i podsticali. Američki državni sekretar Džejms Bejker naložio je Margaret Tutviler da omogući Harisu Silajdžiću da koristi zapadne masmedije za bosansku stvar (stvaranje slike žrtve), što je kasnije i sam priznao izjavom: "Ja sam, takođe, kontaktirao televizijske mreže, "Vašington post" i "Njujork tajms". Neke od tih lažnih priča raširili su američki novinari Roj Gutman i Džon Barns.

Barns sve vreme izveštavanja o bosansko-hercegovačkom ratu svu krivicu pripisivao Srbima, tvrdeći da su oni ubili 300.000 muslimana, a 900.000 ranili.

Zapadne medije koji su profesionalno izveštavali i razotkrivali medijske manipulacije, to je skupo koštalo. Londonski časopis LM je finansijski uništen kada je sud presudio da plati milionsku odštetu zbog članka svog novinara Tomasa Dajhmana, koji je dokazao kako je ekipa engleske televizije ITN u leto 1992. iskonstruisala najpoznatiju sliku srpskog konc-logora u Bosni i Hercegovini.

Antisrpska propaganda prvo je započela, kada je reč o Evropi, u Austriji i Nemačkoj, u vreme kada su ove države zdušno podsticale separatizam Hrvatske i Slovenije i gurale Jugoslaviju u građanski rat. Kasnije, korak po korak, preko glasila pod kontrolom demohrišćana i Vatikana, kampanja se proširila na gotovo ceo Zapad.

- Antisrpska propaganda i medijska manipulacija, u velikoj meri preuzeta iz Slovenije i Hrvatske, naslonjena je na staru austrougarsku i kominterninu propagandu, a nakon rata gajena i podržavana od komunista i raznih partijskih aparatčika u Hrvatskoj i Sloveniji. Da su Srbi bili percipirani kao neprijatelji - bar što se Nemačke (ovog puta i Sjedinjenih Država) tiče, kao što je to bio slučaj i u ranijim periodima - i da je konačno došlo vreme za osvetu ... potvrđuje i pisanje vojne revije "Bundesver 2000" u izdanju iz 1999, odnosno u vreme NATO agresije na SR Jugoslaviju: "Već smo jednom uspeli da Jugoslaviju učinimo poslušnom: 6. aprila 1941. Mi smo u blickrigu protiv Jugoslavije razorili deo Beograda u poduhvatu 'Sud kažnjava'. Mi smo to dokazali već dva puta u ovom veku. Junaštvo je opet danas, kao pre 50 godina, vrlina naših vojnika. Mi smo ponovo tu!" - navodi dr Slobosan Vuković u kapitalnom delu "Srbi u narativu Zapada"..

KADA je Ričard Holbruk na novinarskoj proslavi objavio vest da je RTS "ućutkana" NATO bombama, tri stotine zvezda američkog žurnalizma je to pozdravilo gromkim aplauzom.

- Holbruk - jedan od arhitekata rata protiv Srbije - će ih tom prilikom i pohvaliti za "spektakularno medijsko pokrivanje Kosova", uz uveravanje da oni u Vašingtonu "to imaju u vidu". To je samo ponovljena izjava portparola Bele kuće Marlina Ficvatera, nakon Zalivskog rata (26. marta 1991): "Predsednik Buš smatra da je medijsko pokrivanje ovog sukoba bilo izvanredano." Kada su francuski listovi ("Mond" i "Figaro") objavili drugačiju sliku događaja u Račku, Vilijam Voker ih je napao zbog "pogrešnog" predstavljanja slučaja. A Džejmi Šej je nakon završenog posla, kao da se našao pod komandom Firera, izjavio: "Ovo je bio pravi medijski rat: Svi novinari su takođe vojnici. Oni moraju javnosti da objasne čistoću naših ratnih motiva."

Da su metode informativnog rata decenijama razrađivane, dokaz se može naći u knjizi "Hladni rat u kulturi: CIA u svetu umetnosti i književnosti", američke autorke Fensis Stonor Saunders. U uvodu knjige, u citatu dokumenta napisanog krajem Drugog svetskog rata, koji se pripisuje Džonu Fosteru Dalsu, jednom od osnivača i direktora CIA, piše:

"Rat će se završiti, sve će se nekako srediti. Sve što imamo, sve zlato, svu materijalnu moć uložićemo za otupljivanje i zaglupljivanje ljudi. Ljudski mozak i svest mogu se izmeniti. Posejaćemo haos. Neprimetno ćemo ih uputiti da veruju u pogrešne stvari. Nateraćemo ih da se priklone lažnim vrednostima. Literatura, pozorišta, bisokopi, sve će to prikazivati i veličati najniža ljudska osećanja... U rukovođenju državom stvorićemo nesnalaženje i haos. Neprimetno, ali aktivno i stalno, doprinosićemo zaglupljivanju činovnika i stvaranju neprincipijelnosti. Čast i državni poredak predstavljaće nešto prošlo i nepotrebno, što ćemo ismejavati. Vešto i neprimetno, kao vrednosti nametaćemo ljudske poroke: laž, prevaru, izdajstvo i narkomaniju, nepoverenje među ljudima i nacionalizam. Biće pojedinaca koji će uvideti šta se događa. Njih ćemo učiniti bespomoćnim, izložićemo ih podsmehu. Tako ćemo stvarati pokolenja, jedno za drugim. Ljude ćemo pridobijati još od detinjstva i mladosti. Glavnu pažnju usmerićemo na omladinu, koju ćemo izopačavati, kvariti i učiti je razvratu. Od njih ćemo praviti cinike, prostake, kosmopolite..."

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (14)

I MI KREĆEMO PUT GRČKE Prvo oglašavanje Nikoline žene: Deca znaju sve, moramo biti hrabri