ФЕЉТОН - НОВА ВЛАСТ ПРЕУЗИМА МУЗЕЈ КНЕЗА ПАВЛА: Нови директор је из краљичине собе почео да управља Музејом

Дејан Медаковић

18. 06. 2023. у 18:00

ОДМАХ после капиту­лације Немаца похи­тао сам у Музеј кнеза Павла. Скупљали смо се са свих страна наше бежаније, опрезно прилазили великој згради, израњављеној од не­давних борби.

ФЕЉТОН - НОВА ВЛАСТ ПРЕУЗИМА МУЗЕЈ КНЕЗА ПАВЛА: Нови директор је из краљичине собе почео да управља Музејом

Милан Кашанин и кнез Павле на отварању Музеја, Фото Архив Кнеза Павла

Појавио се и директор Милан Кашанин, а дошао је из неког села из околине Београда, камо је за време бомбардовања скло­нио своју велику породицу. Појавио се мало збуњено, несигурно, ни трага од оне његове личне самоуверено­сти коју је задржао чак и за време рата. Распитивао се за Музеј, за оштећења, а наред­бе више није давао, као да је и сам постао свестан да мора отићи и да му нова власт не спрема неко добро. У прво време раскрчивали смо оште­ћења у самој згради, чистили големи неред који је остао иза немачке војске која се неко време бранила из Музеја пред јуришима Црвене армије. А онда се као изасланик нове власти појавио Татомир Вука­новић, у униформи партизан­ског капетана.

МИЛАН Кашанин је ода­вао утисак човека који с му­ком покушава да задржи неку хладнокрвност и да тако спа­се бар нешто од свог ранијег неприкосновеног ауторитета. Ипак, сваким даном бивало је све јасније да његова сигур­ност незадрживо опада. Неки његови бивши послужитељи и чувари који су пред њим нека­да дрхтали од страха, ишчау­рили су се као организовани комунисти, а њихова само­увереност била је у сталном порасту. Као да су од старог директора одузимали део по део његовог ауторитета, дода­вајући га себи као неко зна­мење победничке револуције. Кашанин је, дакле, живео у неком сталном процесу сво­га постепеног рашчињава­ња. После извесног времена као да се већ сасвим навикао и помирио са мишљу да ће свакако отићи, јер се негде у потаји већ увелико решава његова будућа рђава судбина. Сигурно су тада мерени њего­ви политички греси, оцењивао степен његове повезаности са кнезом намесником Павлом, а са посебном пажњом проу­чавала и вагала његова могућа употребљивост. Највероватни­је, Кашанин је на том мерењу лоше прошао, сигурно је у до­ношењу коначне пресуде била пресудна његова оданост ди­настији Карађорђевића. Овим гресима додавано је и кумство са кнезом Павлом, а све то заједно пресудило је да стари директор мора да оде. Каша­нин је, дакле, био неопозиво отписан.

И ДОИСТА, једнога дана дојављено нам је у Музеју да ћемо добити новог директора, још се не зна ко је та личност, али он сигурно долази. Ваљда је то јављено и Милану Каша­нину, јер нас је све сабрао у бившем краљичином кабине­ту, који је иначе коришћен као редакцијска соба „Уметничког прегледа”. Била је то удобна мања просторија, обложена дрвеном ламперијом, једина која у борбама око Музеја ни­је јаче оштећена. Скупили смо се сви. И службеници и служи­тељи. Дуго, веома дуго смо че­кали. Сећам се тог чекања пу­ног неизвесности, злокобног ћутања и успорених кретњи у том малом простору. Каша­нин ништа није говорио, једва је крио своје узбуђење. Нај­зад, чуло се на спрату оштро звецкање мамуза. Одмах смо знали: долази Татомир Вука­новић. Доиста, био је он. Ушао је високо забачене главе, и да­нас памтим тај неприродни, победнички став. Очима које су севале, кружио је по соби, полако, сасвим полако, као да са задршком изабире своју жртву. Знали смо одмах: жр­тва је Кашанин.

„Смрт фашизму”, продера се Вукановић и поздрави сти­снутом песницом. Оћутали смо поздрав. Не сећам се да је ико одговорио већ устаљени рефрен. Вукановић је стајао у вратима, као да је још оклевао да сасвим закорачи у собу. Стојећи у вратима, као да је осећао да има свој оквир и да зато изгледа свечаније. Онда је напокон ушао, опет лагано, још мекше, још женственије, увијајући се у куковима на један непријатан начин. Пи­штољ у дрвеној кутији лага­но се њихао као неко тешко, отромбољено клатно на сату црквеног торња.

„Данас ће се овде изврши­ти примопредаја дужности”, рекао је суво. „За који часак доћи ће ваш нови директор.”

ОНДА је опет пошао ка вратима, заћутао и још стро­же погледао у Кашанина, као да размишља да ли да га сада, одмах после ових речи, просто најури из собе, или да због не­ког реда, још мало причека.

Предомислио се, помислим у магновењу, жртва још оста­је. Не знам колико је времена протекло у том општем ћута­њу и напетом ишчекивању да се коначно ипак нешто деси. Онда се напољу чуло тихо пуцкетање паркета. Неко до­лази као ухода, помислих, као да се шуња. А тада, иза Вука­новића, одједном је никао висок, елегантан господин, који је у нас зурио неким уко­ченим, тупим погледом, као да кроз прозор собе, а преко наших глава, некога тражи. Стајао је као укопан и без поздрава. Вукановић се тада уклонио са прага, као да до­шљаку тек сада одобрава ула­зак у собу. Као неки невешти церемонијалмајстор упадљи­во је гласно рекао: „Ваш нови директор, друг Вељко Петро­вић.”

Представљени дошљак је још немо стајао у вратима, као да се он сада дочепао оног бе­лог оквира, осећајући да и ње­му позајмљује неко достојан­ство и даје свечанији изглед. Уместо поздрава, као да су се само мало померили његови оштро штуцани бркови.

ВЕЉКА Петровића нисам до тада никада видео. По­знавао сам његово књижевно стварање и знао из Карлова­ца да је био лични пријатељ нашег катихете Глише Ми­кића, који га је повремено обавештавао о сличицама из грађанског живота и терао да напише роман. У малим Кар­ловцима о Вељку Петровићу се говорило као о национал­ном барду и неприкоснове­ној величини. Нисам знао да је пре рата био високи чиновник Министарства про­свете, да је био близак двору и да је био масон. Знао сам да је заједно са Миланом Ка­шанином још 1927. објавио књигу: „Српска уметност у Војводини”, а ни појма нисам имао да су та два сарадника на истом послу већ одав­но завађена и да међусобно не говоре. Било ми је јасно да присуствујем као сведок највећем понижењу Милана Кашанина. Јадно је изгледа­ло то његово смиривање оног огромног изненађења које га је целог обузело.

„Од данас ви ћете сарађива­ти са вашим новим директо­ром”, рекао је Вукановић, са­да већ мало нестрпљиво, као да је и сам био разочаран по­стигнутим ефектом свог на­ступа. Опет је завладао мук. Кашанин га је први прекинуо:

„Желим да кажем неколико речи”, рекао је тихо. „Желим да вам свима захвалим на ра­ду, на оном предратном, као и у тешким годинама рата, у ко­јима сте часно доказали своју оданост овој кући. Желим да и убудуће радите тако приље­жно и да помогнете да Музеј што пре залечи своје ратне ра­не. Довиђења и хвала.”

Онда нам је свима пришао и са сваким понаособ се ру­ковао без речи. Не знам како је одједном ишчезао из собе, како је прошао крај Вељка Петровића који се још испре­чио у свом белом дрвеном оквиру. Примопредаја је би­ла готова. Од тог тренутка, у ту бившу краљичину собу уселио се нови директор, одатле је почео да управља Музејом.

ИЗАСЛАНИК ЕТНОГРАФ

ИЗАСЛАНИКУ нове власти у Музеју кнеза Павла, капетану Татомиру Вукановићу, о бедру висио је па­рабелум у дрвеној кутији. Насту­пао је привидно благо, говорио је тихо, а покрети су му били меки и женствени, што је одударало од оног пиштоља који се прете­ћи њихао о пасу. Нико тада није знао његову стварну моћ. Старији службеници у Музеју говорили да је пре рата писао у „Уметничком прегледу” чланчић „О шарању јаја” и да је као кустос-етнограф радио у Музеју Јужне Србије у Скопљу.

СУТРА: МУЗЕЈ КНЕЗА ПАВЛА ДОБИЈА НОВ НАЗИВ

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Dolce Vita на обали Саве: Станови на овој локацији су за оне који живе своје снове

Dolce Vita на обали Саве: Станови на овој локацији су за оне који живе своје снове

Можете ли да замислите лепоту свакодневице која почиње на обали Саве до које стижете лаганом шетњом кроз јединствену луксузну пешачку зону, а завршава се испијањем вина на вашој пространој тераси с погледом на реку или у врхунском ресторану до ког стижете пешке? У истом дану сте с лакоћом обавили посао, одрадили тренинг, уживали у куповини нових комада гардеробе најлуксузнијих брендова у непосредном комшилуку, а стигли сте и да са децом проведете време у зеленилу, јер се све што вам треба налази надохват руке.

14. 05. 2024. у 10:00

Коментари (0)

КО ЈЕ РОБЕРТ ФИЦО: Човек који пркоси НАТО-у и неће да призна тзв. Косово