ФЕЉТОН - КУЧИ ПЛАЋАЈУ КРВАВИ ДАНАК КЊАЗУ ДАНИЛУ: Данило је хтео да од Куча створи тврду крајину и поуздану брану према Турцима

Пише: Милан Стојовић

09. 11. 2023. у 18:00

НЕЗАДОВОЉСТВО владавином књаза Данила које је тињало у народу, прије свега у црногорским брдима, каткад подјаривано и утицајима са стране, а у пром реду големим невољама које су на самом почетку његове владавине донијели двогодишње војевање са Турцима , а потом и незапамћена глад током 1854. и 1855. године, послије Пипера и Бјелопавлића, кулминирало је у Кучима.

ФЕЉТОН - КУЧИ ПЛАЋАЈУ КРВАВИ ДАНАК КЊАЗУ ДАНИЛУ: Данило је хтео да од Куча створи тврду крајину и поуздану брану према Турцима

Марко Миљанов је најбоље познавао Куче, Фото "Википедија"

Непокорни и непослушни од вајкада Кучи се нијесу двоумили око своје националне припадности,али ни пристајали да трпе и ћуте пред тиранијом и самовлашћем цетињског господара.Уз то кад их је још  притисла двогодишња глад, нијесу се више обазирали на књажеву изричиту наредбу о укидању хајдучије и строгој забрани упадања на турску територију и просторе сусједних племена одакле су се снабдијевали храном, плијенећи стоку и пљачкајући од оних који су имали.

Неки историчари узимају одбијање кучких главара да плаћају намет непосредан као повод за оружану акцију црногорске војске и ако је више него јасно да је циљ био сасвим другачије природе. Наиме, књаз Данило је  хтио да „дисциплинује“ Куче и једном за свагда од њих створи  тврду крајину и поуздану брану према скадарском пашалуку,а Турцима и цијелој Европи стави до знања да је то  територија Црне Горе.

ПРОЦЈЕНЕ исто­ри­ча­ра око број­но­сти од­ре­да ко­ји је вој­во­да Мир­ко по­вео на Ку­че кре­ћу се од три и по до де­сет хи­ља­да вој­ни­ка. Оно што је са­свим тач­но и из­вје­сно, од­ред је био саста­вљен од вој­ни­ка из ци­је­ле Цр­не Го­ре, а глав­ни осло­нац пред­ста­вља­ла је вој­ска из тако­зва­не ста­ре Цр­не Го­ре:

„Вој­во­да Мир­ко до­ша је с вој­ском на Би­о­че код Мо­ра­че и отлен по­сла Ку­чи­ма ову на­ред­бу кња­за Да­ни­ла: да му до­ђу Ку­чи, два­на­ест њи­ни­је гла­ва­ра да се му­шке­та­ју, ђе се уфа­те, а дру­ги на­род не­ка се не бо­ји, да му је Бож­ја вје­ра, са­мо да им по­ста­ви суд и сје­ди­ни и’ с Црном Го­ром и Бр­ди­ма ка је­дан на­род и јед­на бра­ћа да бу­ду“ - пи­ше даље Мар­ко Ми­ља­нов о по­ха­ри Ку­ча.

„И ако су се Ку­чи чу­ди­ли на­ред­би да се уби­је 12 гла­ва­ра, ме­ђу ко­ји­ма су три све­ште­ни­ка, јер ни­је­су при­зна­ва­ли да су учи­ње­ли ка­кву по­гре­шку, за ко­ју би смрт за­слу­жи­ва­ли, опет су се ску­пи­ли на здо­го­вор да ви­је­та­ју о кња­же­вој на­ред­би. Ме­ђу Ку­чи­ма је у то ври­је­ме би­ла ве­ли­ка не­сло­га, сто­га они ко­ји ви­ше зна­ју и због на­зат­ка и не­сло­ге оча­ја­вау, на­дау се да ће све то из­ли­је­чит брац­ко је­дин­ство с Цр­ном Го­ром, го­во­ре­ћи: ’Бо­ље је да се сви за­јед­но   би­је­мо, не­го ре­дом је­дан по је­дан’, али ево му­ке што не мо­гау при­стат да им се по­гу­бе двана­ест гла­ва­ра. Због ово­га Ку­чи се још ви­ше раз­дво­ји­ше. Ви­ши дио Ку­ча ој­до­ше код Мирка на Мо­ра­чу, а ма­њи дио не кће се одво­јит од гла­ва­ра и све­ште­ни­ка ко­ји­ма се смрт обе­ћа­ва­ла, а од бра­ства Че­јо­ви­ћа не ој­де ни­ко, но сви оста­ше код сво­ји­је гла­ва­ра и по­по­ва.

Око гла­ва­ра и бра­ства Че­јо­ви­ћа ску­пи се не­ко­ли­ко вој­ске, у ко­јој су би­ли и че­тр­де­сет    под­го­рич­ки­је Ту­ра­ка, и уло­го­ри се, пре­ма вој­ске цр­но­гор­ске и брц­ке, по­вр би­оч­ки­је стра­на, да се би­је, кад вој­во­да Мир­ко кре­не с вој­ском у Ку­че. Но Ку­чи ко­ји ој­до­ше код Мир­ка,        ни­је­су мло­го ма­ри­ли за ову вој­ску, јер је сва ја­ка куч­ки­је бра­ства би­ла шњи­ма, а ко­ји нијесу шњи­ма ту до­шли, ти су че­ка­ли у сво­ја се­ла ка озе­ба сун­це, ра­ду­ју­ћи се свак по неком до­бру: не­ки брац­ко­ме је­дин­ству, не­ки гр­бу и по­гла­вар­ству, не­тко ме­да­љи али кр­сту, а ко је бо­љи и па­мет­ни­ји, та се ве­се­лио брац­ко­ме оја­ча­њу пре­ма Ту­ра­ка, па и ко­ји ни­је умио за ви­шу срп­ску сре­ћу ми­слит, да му је­дин­ство ко­ри­сти при­не­се, а он се на­да е ће више зла Тур­ци­ма учи­њет, кад је­дин­ство бу­де - тек сва­ки се Куч ра­до­ва­ше без они­је 12 глава­ра с дру­жи­ном, јер и они нај­си­ро­ма­шни­ји на­да се, ако не че­му дру­гом, а оно пра­вом су­ду, ко­ји ће га бра­нит од ја­че­га….“

Марко Ми­ља­нов да­ље пи­ше да је вој­во­да Мир­ко остао с вој­ском не­ко­ли­ко да­на на Би­о­чу, оче­ку­ју­ћи да му се сви Ку­чи по­кло­не и по­ко­ре. Тра­жио је по­том да га Ку­чи кри­ју­ћи уве­ду у ме­дун­ску твр­ђа­ву, да­ју­ћи бо­га и бож­ју вје­ру да ни­ка­ква зла учи­ни­ти не­ће, да сви Ку­чи мо­гу мир­но оста­ти код сво­јих ку­ћа сем оних два­на­ест гла­ва­ра ко­је је књаз осу­дио на му­шке­та­ње.

Не­ки од Ку­ча (Мар­ко Ми­ља­нов ис­ти­че Ба­ца Дра­го­је­ва и Спа­ха Бо­жо­ва) при­ста­ли су на то и по­вје­ро­ва­ли вој­во­ди, по­го­то­ву кад је обе­ћао да ће оним два­на­е­сто­ри­ци са­мо спа­ли­ти ку­ће, а по­сли­је по­ку­ша­ти да код кња­за и за њих из­мо­ли ми­лост и спа­си им гла­ве:

„ПОГОДИШЕ се Ку­чи вој­во­дом Мир­ком ова­ко: да до­ве­ду вој­ску брц­ку и цр­но­гор­ску по но­ћи у град ме­дун­ски и да ту к њи­ма сви Ку­чи до­ђу, да се, по ре­че­ном уго­во­ру, суд и ред по­ста­ви.

Са­мо је још угла­вље­но да се из­го­ре ку­ће они­је­ма 12 гла­ва­ра, ба­ја­ги да се кња­зу уту­ли ијед и при­јед им опро­сти.

Та ма’ Ку­чи ко­је је вој­во­да Мир­ко од­ре­дио, узе­ше је­дан дио цр­но­гор­ске вој­ске, од­ве­до­ше је по но­ћи уочи Пе­тро­ва дне низ Ма­за­ни­цу по­вр До­ља­на и уве­до­ше у Ме­дун. Они Ку­чи ко­ји с гла­ва­ри­ма бјеу по­вр би­оч­ки­је стра­на на­ред­ни да се би­ју с цр­но­гор­ском вој­ском, кад чу­ше из гра­да ше­млук и ви­ђе­ше за со­бом вој­ску и ме­ђу­соб­но из­дај­ство, ни­је­су бо­ја чи­ње­ли, но су уте­кли куд је ко мо­га. Оста­ли на­род мир­но је до­ма сје­дио, а ко­ји су би­ли ма­ло ви­ше позна­ти, ижље­гли су са се­ла да сре­ту вој­во­ду Мир­ка, ко­ји је та ма с вој­ском окре­нуо на Медун, ка срет­њи, ви­де­ћи брац­ко је­дин­ство и сло­гу. Но мо­гло се у кре­та­њу ви­ђет, да војвода дру­го ми­сли, а не оно што је го­во­рио; јер не по­ве­де сву вој­ску со­бом, ка што се мисли­ло, но вој­во­да ље­шан­ски са сво­јом вој­ском ој­де уза се­ло Ра­ће­се на Мом­че, а Но­ви­ца Це­ро­вић, Па­вић Ђи­ка­нов, ка­пе­тан ро­вач­ки, и Ми­ли­сав Ми­шнић, ка­пе­тан мо­рач­ки, са својије­ма вој­ска­ма оти­шли су гор­њи­јем кра­јем Ку­ча пре­ко Бр­ску­та и Ши­ро­ка­ра, ка­ко ће пофа­тат ро­бље и сто­ку у пла­ни­ну куч­ку…

Кучи који пр­ви сре­то­ше ве­се­лу бра­ћу Ку­че и вој­во­ду Мир­ка с вој­ском - пи­ше да­ље Мар­ко Ми­ља­нов - би­ше сви уби­је­ни и по­сје­че­ни, а за­тим по се­ла све пу­шка по­би и нож по­сје­че. Не би­ше по­ште­ђе­на ни ђе­ца у ко­ли­јев­ке, без раз­ли­ке је ли му­шко или жен­ско, јер је сва­ки ита да му га дру­ги не угра­би и за то ме­да­љу или крст до­би­је, а ње­га без по­ште­ња оста­ви. Та­ко и стар­ци и бо­ле­сни­ци, па и да се ни­је­су мо­гли дић од ста­ро­сти али бо­ле­сти, би­ше по­сје­че­ни и гла­ве им по­не­ше на мје­сто, ђе тре­ба да се бој не за­бо­ра­ви....

ТАКО поп Ми­ја­и­ло Вој­во­дић из Црм­ни­це за­кла је тро­је ђе­це: дво­је Ива­на Ра­до­је­ва (ста­ри­је од дви­је и по го­ди­не, мла­ђе од три мје­се­ца), а тре­ће Ни­ко­ле Мар­ко­ва, обо­ји­ца с Уба­ла.

Ружи­ца Ни­ко­ли­на о то­ме при­ча ова­ко: Ка­ко је но­си­ла ди­је­те у ко­ли­јев­ку, вој­ни­ци је уфа­те и поч­ну рас­ку­бат. Она је ми­сли­ла да те јој узет аљи­не шње ка дру­ги­је­ма, но у то је оста­ве не сву­че­ну, и она ве­се­ло кре­ну да­ље, ми­сле­ћи да је по­тре­фи­ла на вој­ни­ке, ко­ји­је­ма је ни­ско жен­ску сву­ко­ват. Но иду­ћи опа­зи оза­да крв ни­за се­бе, по­мет­ну ко­ли­јев­ку на зе­мљу да ви­ди оклен је крв, кад-али ди­је­те не­ма гла­ве, но ју је оки­нуо и по­ша ре­че­ни поп Ми­ја­и­ло. Не­ке су мај­ке ку­ми­ле и бо­го­ра­ди­ле вој­ни­ке да им ди­је­те не за­ко­љу, но вој­ни­ци, по­што га закољу, ба­че­ва­ли су га у огањ ђе ку­ћа го­ри, и при­ча­ју да је од ђе­те­та зе­лен пла­мен.

ПЛЕМЕНСКИ СЕПАРАТИЗАМ

ПАВЕЛ Аполонович Ровински, пишући о оружаној акцији црногорске војске на Куче, сматрао је да се овдје "племенски сепаратизам сукобио са државношћу која је тежила уједињењу", а Марко Миљанов који је боље од икога познавао своје Куче све објашњава на једноставан начин,примјерено и пркосу Куча и немилосрдности књаза Данила према онима који му се слијепо не покоравају: 

"У ово вријеме књаз Данило затражи од Куча да плаћају данак и да им постави суд , али они не кћеше чут о данку, јер га нијесу ни Турцима плаћали.", записује М. Миљанов у свом дјелу "Племе Кучи у народној причи и пјесми".

СУТРА: НАРОД ДОБРОТВОРЕ И ЗЛОТВОРЕ НЕ ЗАБОРАВЉА

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Dolce Vita на обали Саве: Станови на овој локацији су за оне који живе своје снове

Dolce Vita на обали Саве: Станови на овој локацији су за оне који живе своје снове

Можете ли да замислите лепоту свакодневице која почиње на обали Саве до које стижете лаганом шетњом кроз јединствену луксузну пешачку зону, а завршава се испијањем вина на вашој пространој тераси с погледом на реку или у врхунском ресторану до ког стижете пешке? У истом дану сте с лакоћом обавили посао, одрадили тренинг, уживали у куповини нових комада гардеробе најлуксузнијих брендова у непосредном комшилуку, а стигли сте и да са децом проведете време у зеленилу, јер се све што вам треба налази надохват руке.

14. 05. 2024. у 10:00

Коментари (0)

Dolce Vita на обали Саве: Станови на овој локацији су за оне који живе своје снове