И ДВОГОДИШЊАКЕ ЛЕЧЕ ОД ИНТЕРНЕТ ЗАВИСНОСТИ: Деца су још заокупљенија друштвеним мрежама него што то показују истраживања

Љ. Бегенишић

23. 04. 2024. у 11:39

МНОГИ су остали запањени после истраживања Института за јавно здравље Србије које је показало да 11 одсто ђака на дигиталним и друштвеним платформама проводи и по седам сати дневно, а још шокантнији је податак да деца која су тек "изашла из пелена" постају - зависници од дигиталних уређаја?!

И ДВОГОДИШЊАКЕ ЛЕЧЕ ОД ИНТЕРНЕТ ЗАВИСНОСТИ: Деца су још заокупљенија друштвеним мрежама него што то показују истраживања

Фото: Shutterstock

Очигледно се старосна летвица, када је у питању зависност од мрежа, све више спушта. То нам потврђује и психолог Драгица Даниловић која каже да је најмлађе дете које је лечено од једног оваквог поремећаја имало само две године.

- То и јесте период када се овакви поремећаји могу дијагностиковати - каже наша саговорница. - Међутим, узраст када се најчешће проблем открива је пред полазак и сам полазак у школу, и тада већ буде касно, јер код детета се већ могу уочити многе последице.

Институт за јавно здравље "Др Милан Јовановић Батут" истраживање је радио међу децом школског узраста - петог и семог разреда основне школе и првог разреда средње. И, ти резултати поткрепљују управо ово о чему говори психолог Драгица Даниловић, да зависност од дигиталних уређаја почиње у најранијем узрасту, и временом се развија.

И психологија се мења

Психолог Драгица Даниловић истиче и да се психологија свакодневно мења у складу са начином живота, новим појавама јер заправо често имамо нове поремећаје.

- Један такав јесте и зависност од екрана. Оно што је битно нагласити јесте да је то заправо зависност од интернета и разних садржаја, јер да нема интернета деца не би држала телефон само због позива и порука рецимо... - наглашава Драгица Даниловић.

Иако стручњаци наглашавају да је пола сата или сат време које детету може да се толерише пред екраном, видно је да се то у пракси не поштује, па и родитељи који би требало да уведу контролу у "сурфовање" по мрежама, затварају очи пред проблемом.

А последице због зависности од видео-игрица, друштвених мрежа и генерално интернета могу бити различите. Стручњаци упозоравају да малолетници одбијају да иду у школу, губе додир са реалношћу, угрожене су им психичке, емотивне и физичке способности. Истраживање "Батута" показало је и да петина ђака има тешкоће са спавањем, а доказано је и да 15 минута проведених нпр. на телефону смањује сат времена нормалног спавања. Истраживање је показало и да је сваки пети ученик навео да му је лакше да говори о својим осећањима путем интернета него уживо. Нервозу, коју дечји психолози често повезују управо са превише времена проведеног испред дигиталних уређаја, једном недељно али и чешће, осећало је скоро 40 одсто ђака, док је трећина била раздражљива, показало је исто истраживање "Батута".

приватна архива

Психолог Драгица Даниловић

- Деца седе пасивно испред екрана, добијају разне садржаје који утичу на рецепторе за задовољство и имају сталну потребу за још - објашњава психолог Драгица Даниловић. - Због своје пасивне улоге касно почу да говоре, моторичке способности су им знатно слабије, а ту су и психолошке сметње у виду поремећаја сна, исхране, депресије, беса, нервозе... Може доћи и до озбиљних поремећаја у развоју личности. Таква деца нажалост одрастају у особе са проблемима у испољавању емоција, немају саосећање за друге, не знају како да се понашају у многим ситуацијама...

Решење за овај проблем стручњаци виде у повећању физичке активности и бављењу спортом, али, према речима директорке "Батута" Верице Јовановић, истраживање је показало и да само 30 одсто школске деце испуни очекивани обим физичке активности.

Такође и Драгица Даниловић, која је и спортски психолог, сматра да су кретање и спортска активност најбитнији за правилан психички и физички развој код деце.

- Дете кроз спорт упознаје себе, учи о разним животним улогама, учи да препознаје и испољава емоције, како да помогне другоме, како да сарађује и устане после и пада и пораза - истиче она. - То су све ствари за које остаје ускраћено боравећи испред екрана. Искуство је показало да деца док бораве у спортским камповима потпуно заборављају на екране. Деци заправо треба показати алтернативу, јер они не бирају екран, него се он често "гура" пред њих. То је задатак за одрасле, да пажљиво бирају како користе своје време и да деци покажу избор, алтернативу. Деци су потребни покрет и друга деца, а не уређаји.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
УЧИНИЋЕМО СВЕ ДА СЕ КАО ЗЕМЉА УЗДИГНЕМО ПОСЛЕ ОВОГ УЖАСА Вучић положио цвеће у школи Владислав Рибникар (ФОТО)

"УЧИНИЋЕМО СВЕ ДА СЕ КАО ЗЕМЉА УЗДИГНЕМО ПОСЛЕ ОВОГ УЖАСА" Вучић положио цвеће у школи "Владислав Рибникар" (ФОТО)

ПРЕДСЕДНИК Републике Србије Александар Вучић положио је цвеће у школи "Владислав Рибникар" на годишњицу убиства девет ученика и радника обезбеђења ове школе.

03. 05. 2024. у 07:26

Коментари (0)

ШЕШЕЉ НИЈЕ ЗНАО О ЧЕМУ СЕ РАДИ: Круна у програму уживо устала и дошла до лидера радикала (ВИДЕО)