ПОЗОРИШНА КРИТИКА- 57. Битеф: И са тугом се може (пре)живети

Драганa Бошковић

12. 10. 2023. у 10:00

ДУГО, дуго, док публика улази у салу, на сцени, под пригушеним светлом, седи пар за столом поред отвореног прозора, гледа телевизију у тишини.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА- 57. Битеф: И са тугом се може (пре)живети

фото Приватна архива

Жена пакује гардеробу на сто. Са друге стране, доминира гломазни брачни кревет. То је амбијент, у коме ће млади грчки глумац, албанског порекла, Марио Бануши, развити сценску вивисекцију о животу и одласку из њега, без речи.

Покојница се указује тек када се отвори ковчег, до тада спакован. Око наге жене се на прстима креће ожалошћена породица, боси, у тишини. Ритуал припреме за одлазак почиње купањем тела, на месту где је био кревет, симбол брачног живота...Креће се покојница у простору, заједно са тужним скупом, који бдије над њом. То кретање је више њено, него њихово она диктира темпо и радње су ритуалне, вековне... Марио Бануши је жаловање за преминулом блиском особом приказао у представи "Збогом, Линдита" Националног театра Грчке, из Атине, као заједничко кретање живих и мртвих, вечни ход ка животу и из њега, дубоку тугу, огољену до голе коже и немог крика, од кога се тело грчи, али и као логичан наставак живота, његову другу, тамну страну. Док Црна Мадона чека иза иконе Мајке Божије, породица, уз покојницу, опремљену за дргуги свет, жалећи гледа ТВ програм, вечера, тугује, врши последње припреме за ритуал сахране.

Представа младог Марија Банушија (24 године), иако је један од његових првих ауторских радова у театру, добоко је промишљена, ритуализована до античких размера, смештена у тишину, као у другу сценографију, окренута животу, као наставку после смрти, посвећена не оном који, ожаљен, одлази, већ онима који, до прималних инстиката потресени, поново граде свој живот, навикавајући се на празнину, коју остављају преминули.

Представа "Збогом, Линдита" је сачињена од сценских призора, који непрестано акцентују празнину - све се склапа од намештаја и буквално нестаје, кроз осветљена врата, из нашег видокруга. Свечано одевена, са златном помртном маском, преминула, драга покојница бди над породицом, која бди над њеном тек ослобођеном душом. А над свима је још један ентитет - црна жена, потом Црна Мадона, као залог истоветности жалости над свим житељима људске врсте.

Необичан је догађај да је један од првих радова врло младог уметника громогласно одјекнуо селекцијом 57. Битефа, а прошло је тим путем много реномираних имена.

Аутентичност, дубока интима, потресна спонтаност, огољеност туге су елементи, који од представе "Збогом, Линдита" чине узбудљиви позоришни доживљај.

Представа је молитва за све нас и наше ближње, ма у којој вери да смо се крстили.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЗАСТРАШУЈУЋЕ УПОЗОРЕЊЕ ТРАМПА: Трећи светски рат би могао избити пре председничких избора у САД

ЗАСТРАШУЈУЋЕ УПОЗОРЕЊЕ ТРАМПА: Трећи светски рат би могао избити пре председничких избора у САД

БИВШИ амерички председник Доналд Трамп изјавио је да би за пет месеци преосталих до избора у САД могао да избије трећи светски рат због неспособности актуелног америчког руководства.

18. 05. 2024. у 09:45

КАКО ЈЕ КОСОВО И МЕТОХИЈА ДОБИЛО ИМЕ? Различито порекло и велика симболка - назив користе САМО СРБИ

КАКО ЈЕ КОСОВО И МЕТОХИЈА ДОБИЛО ИМЕ? Различито порекло и велика симболка - назив користе САМО СРБИ

КОСОВО и Метохија веома су значајан део српске историје и традиције, али ретки су они који знају како је тако важно поднебље нашег постанка и идентитета добило име. Обе речи у називу нађе јужне покрајине имају различито порекло и велику симболику.

18. 05. 2024. у 11:47

Коментари (0)

СРПСКА КОШАРКА ТУГУЈЕ: Преминуо један од двојице тренера који су све освојили са репрезентацијом