ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Заводљивост осуђивања

Драгана Бошковић

01. 11. 2023. у 14:49

У ПРИРОДИ је човековој да осуђује најревносније оно према чему је и сам слаб. Милитантним одбијањем да оправда морално посрнуће Јеврејки, присиљених да у Аушвицу буду "лутке" у куплерају за нацистичке војнике, доктор Јелинек, муж једне од некадашњих "лутака" (Петар Стругар), докторке Вилме Рајнер Јелинек (Зорана Бећић Ђорђевић) пресуђује не само њој, себи, у прилог Емилу Грабнеру (Никола Ристановски), него и читавој људској заједници, која у огромној већини насиље над женом правда њеним личним избором.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Заводљивост осуђивања

фото Приватна архива

Драма "Лутка са кревета бр. 21" Ђорђа Лебовића, добро позната по одличној ТВ драми (1966, режија Јован Коњовић, ТВ Београд) тематизује могућност казне за почињен злочин у односу на осуду друштва за жртве злочина. Емил Грабнер, некадашњи СС официр, командант "Куће лутака" у Аушвицу, долази код некадашње "лутке", Вилме Рајнер Јелинек, да је моли, да не сведочи на поновном суђењу против њега, али и да је упозори на неминовну осуду средине за њено подавање немачким војницима, за голи живот... Оно што ће пресудити да Вилма, лекарка у некој социјалистичкој (нашој?) болници одустане од сведочења је осуда њеног мужа, лекара, који, мислећи да је Грабнер само њен сапатник из логора, најтеже осуди морални суноврат оних, који су, да би спасли сопствени живот, колаборирали са непријатељем... У овој типичној ТВ драматургији (Ђорђе Лебовић позоришне комаде из свог концлогорског искуства пише у много финијем психолошком ткању), најизразитији је био Никола Ристановски, као Емил Грабнер. За разлику од Зоране Бећић Ђорђевић, која има дивну, речиту сценску појаву, али не "глуми леђима", док је муж нехотично осуђује, Ристановски је глумац који и драмску ситуацију коју је само иницирао својим шлагвортом, зна да искористи ђаволски, тако да је сваком јасно колико слојева таме никуда нису ишчезли... Петар Стругар је, коректно и тачно, као обично, показао Јелинека као бившег партизана, који неће да поквари себи живот ако поверује да му је жена управо била једна од лутака, које је сурово осудио.

Двадесетак година од рата, удобност живота, уљуљканост у мир и благостање су отупели револуционарни занос, као и нацистичку идеологију, па се и Вилма, која живи за освету Грабнеру, поколебала због породичне среће...

"Лутка са кревета бр. 21" је узбудљив, одлично написан драмски текст, али га је време, протекло од нацистичких концлогора по- мало учинило општим местом, већ виђеним, можда и због неоправдано кратког трајања ове позоришне представе (испод једног сата). Можда је Егон Савин, иначе мајстор за одличну адаптацију текстова које одреда емотивно и интригантно поставља на наше сцене, требало да дода још понешто од обимног Лебовићевог дела са овом тематиком.

Импресивна сценографија Весне Поповић, болничка руинирана соба и костим из шездесетих Јелене Стокуће су употпунили утисак филмског сета, где психолошка понирања врло успешно замењују тема и амбијент, који сами по себи гледаоца узнемиравају и чине га саучесником. У злочину? Или у пресуди?

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Dolce Vita на обали Саве: Станови на овој локацији су за оне који живе своје снове

Dolce Vita на обали Саве: Станови на овој локацији су за оне који живе своје снове

Можете ли да замислите лепоту свакодневице која почиње на обали Саве до које стижете лаганом шетњом кроз јединствену луксузну пешачку зону, а завршава се испијањем вина на вашој пространој тераси с погледом на реку или у врхунском ресторану до ког стижете пешке? У истом дану сте с лакоћом обавили посао, одрадили тренинг, уживали у куповини нових комада гардеробе најлуксузнијих брендова у непосредном комшилуку, а стигли сте и да са децом проведете време у зеленилу, јер се све што вам треба налази надохват руке.

14. 05. 2024. у 10:00

Коментари (0)

Dolce Vita на обали Саве: Станови на овој локацији су за оне који живе своје снове