ПУНИМ ГАСОМ, ПА У РИКВЕРЦ: Представљање књиге др Марка Миљковића о развоју аутомобилизма код нас, у Музеју Југославије

М.Краљ

24. 03. 2024. у 18:44

КАКО су аутомобили утицали на наше животе, али и историју у послењих 120 година, истражује књига др Марка Миљковића - "Аутомобил је слобода - Историја развоја аутомобилизма у Србији 1903-2023".

ПУНИМ ГАСОМ, ПА У РИКВЕРЦ: Представљање књиге др Марка Миљковића о развоју аутомобилизма код нас,  у Музеју Југославије

Сретен Костић, први српски шофер, Фото: Музеј аутомобила

Ово дело историчара, научног сарадника Института економских наука и гостујућег кустоса Музеја аутомобила, које је објавио "Службени гласник", са различитих аспеката осветљава везу човека и возила, тај феномен савременог друштва.

Користећи најразноврсније историјске изворе - архивску грађу, новинске чланке, фотографије, делове аутомобила, рекламе, позивнице, постере, филмове и ТВ серије, популарну музику и сећања савременика, приказује аутентичну слику читавог једног века технолошке револуције, тврди се у најави овог дела које ће сутра бити промовисано у Музеју Југославије.

А на питање зашто је аутомобил као симбол мобилности и напретка, већ у наслову књиге спојио са слободом, Миљковић, за "Новости", каже:

- Наслов књиге открива и основни мотив за њен настанак. Aутомобил је "ослободио" људе редова вожње и станица, омогућио слободан избор дестинација, па и саме путање кретања, што су била ограничења која су постојала и постоје код традиционалних система транспорта, попут бродова, возова и авиона. Слобода и индивидуализам додатно су наглашени и чињеницом да возач сам управља аутомобилом и вози га на начин који одговара његовом темпераменту или конкретним потребама. Истовремено, аутомобили постоје и масовно се користе само у слободним друштвима. У књизи сам кроз развој приватне моторизације анализирао и на који начин и у ком обиму су се ове врсте слобода освајале или ускраћивале у Србији у последњих 120 година.

"Буржоаске идеје" и забране

СОВЈЕТСКИ диктатор Стаљин је једном приликом рекао да је "приватни аутомобил буржујска идеја" - и није их ни било у приватном власништву за време његове власти. У Северној Кореји ни данас нема приватних аутомобила, а није их било ни у Албанији у време Енвера Хоџе - подсећа Миљковић. - Са друге стране, масовна моторизација почиње у САД током двадесетих година прошлог века, земљи развијене демократије и разних врста слобода.

На почетку 20. века аутомобили су били јако скупи и доступни само највишим представницима друштвене елите, објашњава писац ове књиге, и додаје:

- Тако је било и у Краљевини Србији. Први власници су били познати банкари, трговци, индустријалци, рентијери, краљевска породица и, наравно, војска. Међутим, до почетка Првог светског рата можемо да говоримо о свега тридесетак власника аутомобила, што јасно говори о скромним материјалним могућностима, са веома малим бројем јако богатих и огромним бројем јако сиромашних грађана којима је и бицикл представљао луксуз. У том смислу, можемо да говоримо и о једнако ограниченим дометима модернизације друштва у целини. Ситуација није била ништа боља ни у Краљевини Југославији, која је до почетка Другог светског рата била на зачељу листе европских земаља у погледу развоја моторизације, иза које су биле само Албанија, Бугарска и Турска.

Фото: Н. Вуловић

Истраживач, др Марко Миљковић

Историјско искуство је показало да се масовна приватна моторизација развија у друштвима у којима постоји широка и релативно богата средња класа, истиче саговорник:

- Говоримо о људима који живе од свог знања, дакле, професорима, адвокатима, лекарима, инжењерима, научницима, државним службеницима и тако даље. У САД је тај ниво модернизације и развоја достигнут већ почетком двадесетих година, а у Западној Европи током педесетих година 20. века. На овим просторима, најдинамичнији је био период од средине 1960-их до почетка 1980-их, било да је реч о масовној моторизацији или о модернизацији друштва у целини. То је било време када се чекало у редовима испред салона аутомобила, када је готово свако друго возило на путевима било прозведено у Крагујевцу, и када је, данас помало невероватно, Југославија била у првих десет земаља у свету по увозу "мерцедеса".

Фото: Н. Вуловић

Породично путовање Заставом 750

Према Миљковићевим речима, развој аутомобилизма у Србији у последњих 120 година неколико пута је почињао од нуле.

- Балкански ратови, Први и Други светски рат, распад Југославије, санкције и ратови 1990-их представљају јасне и очигледне прекиде у процесу развоја моторизације - подсећа аутор. - Велику прекретницу представљао је и донекле наметнут прелаз са доминантно америчких на немачке аутомобиле у другој половини тридесетих година 20. века, што је била последица политичког и економског окретања Краљевине Југославије ка сарадњи са нацистичком Немачком. Свакако су сви ови прекиди и нови почеци били тешки за власнике аутомобила који су их се силом прилика одрицали или уз велика одрицања одржавали, али индиректно говоре и о великим дисконтинуитетима у ширем процесу модернизације.

Промоција у Музеју "25. мај"

ПРОМОЦИЈА књиге "Аутомобил је слобода - Историја развоја аутомобилизма у Србији 1903-2023"", заказана је за сутра у 18 часова згради Музеја "25. мај", при Музеју Југославије. Уз аутора говориће Неда Кнежевић, директорка Музеја Југославије, Богдан Петковић, директор Музеја аутомобила, Гордана Милосављевић Стојановић, уредница у "Службеном гласнику", Саша Илић, рецензент, и Рифат Куленовић, кустос Музеја Југославије.

Завршно поглавље Миљковићеве књиге носи наслов "Пуним гасом у месту" и говори о стању у којем се данас налазимо.

- После 120 година огромних напора државе и појединаца, савремена Србија се поново налази на зачељу листе европских земаља према степену моторизације, испред Босне и Херцеговине, Северне Македоније, Албаније и Турске. Просечна старост аутомобила је преко 17 година, што нас сврстава у ранг са Естонијом и Летонијом, земљама са најнижим нивоом моторизације у Европској унији, док је на југу Србије стање још лошије - просечна старост прелази 20 година, док готово ниједно возило не испуњава минималне безбедносне критеријуме своје класе. Пре скоро сто година представници власти су постављали питање које се и данас чини релевантним - зашто смо последњи кад нисмо најгори? Бојим се да решење треба тражити у бољем разумевању стања у којем се налазимо како бисмо могли да дамо прави одговор на први део овог питања - закључује аутор ове историје развоја аутомобилизма у Србији.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ЊИХОВ примарни циљ је заштита руских пограничних региона, као што је Белгород, али секундарни циљеви су заузимање Харкова, Сумија и Дњепропетровска.

26. 04. 2024. у 20:00 >> 07:55

ОВО ЈЕ ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ У НИШУ НЕУТРАЛИСАО ТОНУ ТЕШКУ АВИО-БОМБУ СА 430 КГ ЕКСПЛОЗИВА: То исто је радио 2011. у Крагујевцу и 2013. на Дорћолу

ОВО ЈЕ ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ У НИШУ НЕУТРАЛИСАО ТОНУ ТЕШКУ АВИО-БОМБУ СА 430 КГ ЕКСПЛОЗИВА: То исто је радио 2011. у Крагујевцу и 2013. на Дорћолу

АКО игде постоји "вага" за мерење снаге људског духа, колико ли би на њеној скали тежила она коју има деминер Михаило Маринковић (48), из Панчева, припадник Сектора за ванредне ситуације МУП Србије? Колико би на њен тас стало његове одважности, сталожености, потпуне концентрације..., у тренутку док је, минуле недеље у Нишу, сам прилазио неексплодираној авио-бомби тешкој 1.000 килограма која носи 430 килограма експлозива, заосталој из НАТО агресије?

27. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

РУСИЈА ЈЕ ЗГРОЖЕНА: Ово је најновији услов за Русе да би учествовали на Играма Париз 2024