PRODAJA AUTOMOBILA PALA ZA TREĆINU: Kriza zbog epidemije značajno uticala na auto-industriju

E. B. TALIJAN

04. 08. 2020. u 13:00

PRODAJA novih automobila u Srbiji pala je za trećinu u prvom polugodištu u odnosu na isti period lane.

ПРОДАЈА АУТОМОБИЛА ПАЛА ЗА ТРЕЋИНУ: Криза због епидемије значајно утицала на ауто-индустрију

Novosti

Od januara do kraja juna prošle godine registrovano je 14.738 novih vozila, a ove 9.900, što je za 32,9 odsto manje, pokazuju podaci Ministarstva unutrašnjih poslova.

- Potražnja za automobilima je počela da raste od polovine maja - kaže Žarko Malinović iz PKS. - Tako je bilo i u junu, a taj trend se beleži i početkom jula, ali još nemamo podatke za ceo mesec. Procenjuje se da će pad prodaje u toku ove godine biti do 40 odsto.

Predsednik Asocijacije uvoznika motornih vozila u Srbiji, Milan Belin, navodi da su najprodavanija bila vozila "Škode" i "Fijata", čije se cene kreću od 10.000 do 35.000 evra. Jeftinije automobile, od 10.000 do 15.000 evra kupuju građani, a skuplje preduzeća.

Prodaja je desetkovana u čitavom svetu zbog širenja virusa korona. Najveći udar su pretrpele upravo one evropske zemlje u kojima je kragujevački "Fijat" prodavao najviše vozila, što se dramatično odrazilo i na situaciju u toj kompaniji i u čitavoj domaćoj auto-industriji. Od januara je ova fabrika imala malo radnih dana, a pitanje je i šta će biti do kraja godine. Predsednik Samostalnog sindikata kragujevačkog "Fijat Krajslera", Zoran Marković, ističe da je proizvodnja drastično smanjena.

- Automobilska industrija u Srbiji je na kolenima zbog pada tražnje uzrokovane pandemijom - kaže Marković. - Najviše automobila "Fijat" je prodavao na tržištima Italije, Španije i Francuske, koje su bile prve i najviše pogođene širenjem virusa. Proizvodnja je drastično pala, jer zbog korone od 16. marta kompanija nije radila.

Uvoz prepolovljen

VREDNOST uvezenih novih i polovnih automobila u Srbiju u prvih pet meseci ove godine višestruko je manja nego u istom periodu prethodne, pokazuju podaci Republičkog zavoda za statistiku. Lane je od januara do maja na naše tržište ušlo putničkih vozila u vrednosti od 229,48 miliona evra, a ove godine 137,08 miliona evra za isti vremenski rok.

Marković očekuje rasplet situacije od septembra i ističe da sve zavisi od potrebe tržišta i celokupne situacije sa pandemijom. Kada "Fijat" u Italiji bude podigao proizvodnju, kako navodi, automatski će se ona oporaviti i u svim ostalim zemljama.

- Zavisimo od dobavljača, ali pre svega od potražnje, a u ovoj situaciji potrošači nigde u svetu ne razmišljaju o kupovini novog automobila - kaže Marković. - Potreban nam je i novi model, jer se "fijat 500 L" proizvodi od 2012. godine.

U Srbiji, prema prošlogodišnjim podacima koje navodi PKS, posluje nešto više od stotinu proizvođača automobilskih delova i komponenti. Ove kompanije zapošljavaju oko 60.000 radnika.

- Naše fabrike koje proizvode auto-delove uglavnom rade za kompanije u inostranstvu, pretežno na evropskom tržištu, a tražnja je sada sigurno više nego prepolovljena - kaže Igor Vijatov, direktor Automobilskog klastera Srbije. - Većina njih sada proizvodi sa smanjenim kapacitetom, a deo uopšte ne radi.

Hrvati najmanje kupovali

POTRAŽNjA za novim vozilima u Evropskoj uniji izrazito je pala u prvih šest meseci ove godine u odnosu na prethodnu zbog pandemije, a najveći pad prodaje na ovom tržištu od 54,4 odsto zabeležila je Hrvatska. Slede Španija, Portugalija i Italija. To pokazuje nedavno objavljeni izveštaj Evropske asocijacije proizvođača automobila, urađen na osnovu broja registracije novih vozila. Prosek pada prodaje na nivou svih zemalja EU je 38,1 odsto. U većini država iznosi između 30 i 40 procenata, a samo u osam članica je manji od 30 odsto.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

ODBIO JE NAS! IGRA ZA NJIH! Hrvate baš pogodio spisak Srbije za EURO 2024, jedan igrač im je trn u oku