VELIKO OTKRIĆE ASTRONOMA: Egzoplaneta udaljena 137 svetlosnih godina od nas - možda ima i tekuću vodu

Предраг Стојковић
Predrag Stojković

06. 02. 2024. u 00:00

NOVOOTKRIVENA egzoplaneta TOI-715b, superzemlja u zagrljaju zvezde crvenog patuljka, budi nadu astronoma u otkrivanje misterija egzoplaneta i nastanjivosti tog sveta.

ВЕЛИКО ОТКРИЋЕ АСТРОНОМА: Егзопланета удаљена 137 светлосних година од нас - можда има и текућу воду

Foto: Profimedia

Astronomi su otkrili novu egzoplanetu superzemlju, TOI-715b, koja kruži oko M-patuljaste zvezde udaljene približno 137 svetlosnih godina od nas. Sa radijusom 1,55 puta većim od Zemljinog, TOI-715b leži u nastanjivoj zoni zvezde, što povećava izglede za tečnu vodu na ovoj novootkrivenoj superzemlji.

TOI-715, zvezda domaćin, klasifikovan je kao tipični crveni patuljak, sa samo četvrtinom mase i radijusa našeg Sunca. Smeštena u blizini zvezde, egzoplaneta TOI-715b pravi rotaciju oko nje svakih 19 dana i nalazi se unutar takozvane naseljive zone, zahvaljujući manjem sjaju crvenog patuljka, prenosi portal Junivers tudej.

Ključ za bolje razumevanje egzoplaneta

Džordžina Drensfild, vodeći autor studije u vezi sa otkrićem pomenute egzoplanete, otkriva rezultate istraživanja svog tima u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Identifikacija TOI-715b, koji je između 1,5 i 2 poluprečnika Zemlje, ima značaj za razumevanje formiranja planeta. To je veličina poluprečnika koja se ponekad naziva sub-Neptunovim poluprečnikom i sugeriše da kako planete postaju veće, prolaze kroz proces gubitka mase, verovatno kroz foto-isparavanje.

Ključni aspekt privlačnosti TOI-715b leži u njegovom potencijalu da poboljša naše razumevanje egzoplaneta, foto-isparavanja i obrazaca oko crvenih patuljaka. Ostaje neizvesno da li će M-patuljci pokazivati poluprečnik ili jaz u gustini, a nedavne studije sugerišu jaz u gustini za M-patuljaste planete.

Očekuju se i posmatranja svemirskim teleskopom Džejms Veb

Očekuju se i posmatranja svemirskim teleskopom Džejms Veb (JVST), jer ovo obećava detaljnu karakterizaciju egzoplanetarne atmosfere. Čini se da je TOI-715b, koji se nalazi blizu svoje zvezde, glavna meta za JVST. Česti tranziti ove egzoplanete oko zvezde omogućavaju efikasna posmatranja, nudeći mogućnosti za transmisijsku spektroskopiju sa visokim nivoom detekcije signal-šuma.

Uprkos nedostatku atmosferske analize JVST-a, TOI-715b pokazuje obećavajuća svojstva. Smešten je u takozvanoj zoni pogodnoj za život i kruži oko relativno stare zvezde sa niskom magnetnom aktivnošću, pa predstavlja kandidata za koji se nadamo da će biti naseljiv. Odsustvo baklje u svetlosnim krivuljama svemirske opservatorije TESS ukazuje na stabilno okruženje, za razliku od mlađih M-patuljastih zvezda poznatih po jakim bakljama.

Dok TOI-715b čeka ispitivanje od strane JVST-a, njegovi atmosferski nalazi mogu baciti svetlo i na potencijal nastanjivanja i na trajnu misteriju radijusa ili jaza u gustini.

sputnikportal.rs

BONUS VIDEO - ŠOJGU IZNEO PODATKE O KONTRAOFANZIVI Ukrajina izgubila 125.000 vojnika i 16.000 komada vojne tehnike

AKO NEKOM POZAJMITE OVU KNJIGU, NE OČEKUJTE DA VAM JE VRATI!