RUSKI LETEĆI TENK: Sovjetski jurišni avion su-25 Frogfoot leti u najopasnije misije (VIDEO)

P. Z. S. / bulgarianmilitary.com

05. 07. 2023. u 21:44

U ŽESTOKIM borbenim dejstvima, ruski borbeni avioni Su-25 i Su-34 često se vide kako zajedno izlaze na scenu, “ples” koji su potvrdili ruski državni mediji prošlog meseca.

РУСКИ ЛЕТЕЋИ ТЕНК: Совјетски јуришни авион су-25 Frogfoot лети у најопасније мисије (ВИДЕО)

Foto Tanjug/AP


Su-34 igra ulogu zaštitnog starijeg blizanca, pružajući pokriće za Su-25 koji ide u misije napada na malim visinama.

Eksperti koji se bave zamršenom dinamikom tekućeg sukoba Rusije sa Ukrajinom primetili su trend: izgleda da Su-25 snosi najveći teret gubitaka. Već u martu, digitalni svet je brujao viralnim video snimkom oborenog lovca Su-25, snimljenim skromnim mobilnim telefonom i podeljenim na društvenim mrežama.

Spuštanje ove nesrećne letelice ostalo je nedokumentovano, ali olupina je ostavila malo prostora za sumnju – Su-25 je zaista krenuo u smrtonosni pad. Uprkos iskušenjima i nevoljama sa kojima se ovaj lovac iz sovjetske ere suočio u Ukrajini, Moskva nastavlja da veruje Su-25, naglašavajući njegovu nezamenljivu ulogu u vazduhu.

Foto telegram fighter_bomber


O SU-25

Nekada davno, 1960-ih, sovjetsko vazduhoplovstvo je bacilo rukavicu, izazivajući aeronautičke umove da naprave svoj sledeći avion za blisku podršku na bojnom polju. U skladu sa tim, renomirani proizvođač Suhoj je stvorio prototip T-8, koji će kasnije raširiti krila kao strašni lovac Su-25.

Ovo čudo kopnenog napada prvi put se podiglo u nebo ranih 1970-ih, i nakon pet godina pažljivog testiranja, bilo je spremno da ostavi svoj trag. Ambicija SSSR-a da ima sopstveni avion za blisku podršku inspirisana je američkom potragom za stvaranjem A-10 Thunderbolt II, poznatog kao mlaznjak za razbijanje tenkova „Warthog“. Ali dok su Warthog i Frogfoot rođeni da ispunjavaju slične misije, svaki od njih ima jedinstven skup sposobnosti.


PO ČEMU JE SU-25 BOLjI OD A-10 I OBRNUTO?

Su-25 i A-10 su avioni za kopnene napade dizajnirani da pruže blisku vazdušnu podršku kopnenim trupama. Međutim, Su-25 je brži i upravljiviji od A-10, što ga čini pogodnijim za borbu vazduh-vazduh. Takođe ima viši plafon leta, što mu omogućava da radi na većim visinama.

Foto: Printskrin, Vikipedija

S druge strane, A-10 je bolje oklopljen od Su-25, sa titanijumskim oklopom koji štiti kokpit i kritične sisteme. Takođe ima moćniji top, GAU-8 Avenger, koji može da ispaljuje veće metke od Su-25 GŠ-30-2. A-10 je takođe poznat po svojoj sposobnosti da luta nad bojnim poljem tokom dužeg perioda, pružajući stalnu podršku kopnenim trupama.

Što se tiče naoružanja, oba aviona su sposobna da nose razne projektile, bombe i rakete. Su-25 je poznat po svojoj sposobnosti da nosi rakete vazduh-zemlja H-25 i H-29, dok A-10 može da nosi raketu Maverick i laserski navođenu bombu Paveway.

Sve u svemu, oba aviona imaju svoje prednosti i mane i dobro su pogodni za svoje uloge. Brzina i upravljivost Su-25 čine ga dobrim izborom za borbe vazduh-vazduh i operacije na velikim visinama, dok oklop, top i mogućnosti lutanja u potrazi za metom A-10 čine ga odličnim avionom za kopneni napad.



SU-25 SE RUŠI ČEŠĆE NEGO ŠTO SE OČEKIVALO

Tokom sovjetsko-avganistanskog rata 1980-ih, Sovjeti su uveliko koristili Frogfoot. Međutim, avganistanski lovci, obučeni na raketama Stinger koje su isporučili SAD, uspeli su da obore značajan broj S-25, ističući neke velike slabosti lovca. Konkretno, rakete zemlja-vazduh sa ramena (SAMS) nanele su značajnu štetu sovjetskoj floti.

Frogfoot je takođe bila deo akcije tokom iransko-iračkog rata i rata u Abhaziji koji je usledio, pri čemu je gruzijsko vazduhoplovstvo preuzelo kontrolu. Osamdesetih godina, Su-25 se naveliko izvozio, a mnogi od ovih „letećih tenkova“ našli su domove u bivšim sovjetskim državama nakon što se SSSR raspao. Su-25 takođe služi vazdušnim snagama u Aziji, na Bliskom istoku, u Africi i Južnoj Africi.

Krajem februara, ukrajinske snage su srušile ruski avion Su-25 i uhapsile njegovog pilota kao „osvetu“ za prethodne vazdušne napade. Ovaj događaj, zajedno sa drugim izveštajima o gubicima Su-25 tokom rata, sugeriše da ruski „leteći tenk“ ne ispunjava sva očekivanja Ratnog vazduhoplovstva.

BONUS VIDEO - OBUKA NA "TERMINATORIMA": Vežba mobilisanih rezervista i dobrovoljaca u Donjecku

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

AKO igde postoji "vaga" za merenje snage ljudskog duha, koliko li bi na njenoj skali težila ona koju ima deminer Mihailo Marinković (48), iz Pančeva, pripadnik Sektora za vanredne situacije MUP Srbije? Koliko bi na njen tas stalo njegove odvažnosti, staloženosti, potpune koncentracije..., u trenutku dok je, minule nedelje u Nišu, sam prilazio neeksplodiranoj avio-bombi teškoj 1.000 kilograma koja nosi 430 kilograma eksploziva, zaostaloj iz NATO agresije?

27. 04. 2024. u 07:00

Komentari (1)

AKO NEKOM POZAJMITE OVU KNJIGU, NE OČEKUJTE DA VAM JE VRATI!